ТЕОРЕТИКО-ДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ М. КОРФА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-17-26

Ключові слова:

земська початкова школа, розвивальне навчання, професійна підготовка вчителя, педагогічна спадщина М. Корфа.

Анотація

У статті розкривається доцільність дослідження прогресивних ідей вітчизняних педагогів минулого на сучасному етапі модернізації системи освіти. Адже сьогодення характеризується масштабними перетвореннями в організації та змісті освіти як цілісної системи. Такий підхід попереджає повторення помилок, підказує шляхи перспективного вирішення нагальних завдань в системі повної загальної освіти, першою ланкою якої є початкова школа. Аналіз науково-методичної літератури показав, що виконання вимог державного стандарту початкової освіти, які визначенні і впроваджені в практику, мають позитивні результати. Але вдосконалення відбувається і відбуватиметься з урахуванням складних реалій сьогодення. Прослідковано, що процес перебудови ефективніше здійснюватиметься за умови врахування вивчення досвіду попередніх поколінь педагогів у сучасній системі освіти. Такий підхід дозволяє глибше осмислити їх досягнення та творчо використовувати запропоновані гуманістичні ідеї під час організації освітнього процесу в новій українській школі. Ідеї М. Корфа, як продовжувача педагогічних поглядів К. Ушинського, багато в чому суголосні із тими завданнями, які вирішує сучасна початкова школа. Але вони потребують відповідного своєчасного переосмислення у зв’язку з проблемами розвивального та компетентнісного навчання, які є ключовими в нормативних державних документах про освіту. Вивчено теоретико-методичні засади педагогічного досвіду вітчизняного діяча другої половини ХІХ ст. Миколи Корфа, яка представлена його підручниками, методичними розробками, статтями в періодичній пресі, звітами про вчительські з’їзди тощо. Визначено, що вся його організаційна, практична, методична праця була яскравим зразком необхідності рішучого створення нових напрямів у організації освітнього процесу з урахуванням тенденцій у розвитку суспільства. Теоретико-прикладна діяльність, педагогічні й просвітницькі ідеї М. Корфа стали визначальним складником і характерологічною рисою української педагогічної системи.

Посилання

Антощак М. Духовний концепт спадщини М. О. Корфа: історико-педагогічний аспект. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2018. Вип. 2. С. 20˗30. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2018_2_4 (дата звернення: 20.07.2023).

Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 98–111. URL : https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/63 (дата звернення: 20.07.2023).

Корф Н. А. Наш друг: Книга для чтения учащихся в школе и дома, руководство к начальному обучению родному языку. Санктпетербург. : Изд. Д. С. Кожанчикова, 1871. 360 с.

Кушніренко І. К., Жилінський В. М. Напівзабуті імена: сторінки життя і творчості М. О. Корфа та І. І. Рачинського. Запоріжжя : Дніпровський металург, 2004. 118 с.

Лещенко Е. В. Проблема особистості вчителя в педагогічній спадщині М. О. Корфа. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогічні науки. 2016. № 1. URL : https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/977 (дата звернення: 20.07.2023).

Павленко В. В. Педагогічні ідеї М. Корфа щодо розвивального навчання в школі. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : зб. наук. праць. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 359‒365. URL : http://eprints.zu.edu.ua/12526/1/10.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Саяпіна С. Погляди Миколи Корфа на систему підготовки й перепідготовки вчителів (ІІ пол. ХІХ ст.). Історико-педагогічний альманах. Вип. 2. 2007. С. 74˗78. URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ipa_2007_2_12 (дата звернення: 20.07.2023).

Сєводнєва К. О. З історії розвитку земських шкіл як основи народної освіти в запорізькому краї. Педагогіка формування творчої особистості у вищій загальноосвітній школі. 2016. Вип. 50 (103). С. 36‒41. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2016/50/50_2016.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Щетина Т. П. Роль Миколи Корфа у розвитку початкової освіти на півдні України. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. № 17. С. 67‒70. URL : file:///C:/Users/User/Downloads/adminojs,+67-70.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Holub O., Lesik A., Shcherbakova N., Serhiyenko S. The Heritage of the Progressive Ukrainian educators of the Northern Azov Region (the Second Half of the 19th Century). Journal of History Culture and Art Research. Vol. 8 (3), September, 2019. Р. 201–208. URL : http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/2175 (дата звернення: 20.07.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07