THEORETICAL AND DIDACTIC PRINCIPLES OF THE PEDAGOGICAL HERITAGE OF M. KORF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-17-26

Keywords:

zemstvo primary school, developmental learning, teacher's professional training, pedagogical legacy of M. Korf.

Abstract

This article explores the importance of studying the progressive ideas of national educators from the past in the contemporary stage of educational system modernization. Today's education is characterized by significant transformations in its organization and content as a comprehensive system. Such an approach prevents the repetition of mistakes and indicates prospective ways to address urgent tasks within the system of complete general education, with primary schools being its foundational link. An analysis of scientific and methodological literature reveals that meeting the requirements of the state standard for primary education, which are defined and implemented in practice, yields positive results. However, improvements continue to be made, considering the complex realities of the present. It has been observed that the process of rebuilding will be more effective if it takes into account the study of the experiences of previous generations of educators in the modern education system. This approach allows for a deeper understanding of their achievements and the creative utilization of their humanistic ideas while organizing the educational process in the new Ukrainian school. The ideas of M. Korf, as a continuator of K. Ushinsky's pedagogical views, align in many ways with the objectives addressed by the contemporary primary school. Nevertheless, they require timely reassessment in connection with the issues of developmental and competency-based learning, which are key elements in normative state documents on education. The theoretical and methodological principles of the pedagogical experience of the 19th-century national figure, Mykola Korf, have been studied, including his textbooks, methodological developments, articles in the press, reports on teachers' congresses, etc. It is determined that all of his organizational, practical, and methodological work was a vivid example of the necessity for decisive creation of new directions in organizing the educational process, considering the trends in societal development. The theoretical and applied activities, as well as the pedagogical and enlightening ideas of M. Korf, became a defining component and characteristic feature of the Ukrainian pedagogical system.

References

Антощак М. Духовний концепт спадщини М. О. Корфа: історико-педагогічний аспект. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2018. Вип. 2. С. 20˗30. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2018_2_4 (дата звернення: 20.07.2023).

Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 98–111. URL : https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/63 (дата звернення: 20.07.2023).

Корф Н. А. Наш друг: Книга для чтения учащихся в школе и дома, руководство к начальному обучению родному языку. Санктпетербург. : Изд. Д. С. Кожанчикова, 1871. 360 с.

Кушніренко І. К., Жилінський В. М. Напівзабуті імена: сторінки життя і творчості М. О. Корфа та І. І. Рачинського. Запоріжжя : Дніпровський металург, 2004. 118 с.

Лещенко Е. В. Проблема особистості вчителя в педагогічній спадщині М. О. Корфа. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогічні науки. 2016. № 1. URL : https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/977 (дата звернення: 20.07.2023).

Павленко В. В. Педагогічні ідеї М. Корфа щодо розвивального навчання в школі. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : зб. наук. праць. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 359‒365. URL : http://eprints.zu.edu.ua/12526/1/10.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Саяпіна С. Погляди Миколи Корфа на систему підготовки й перепідготовки вчителів (ІІ пол. ХІХ ст.). Історико-педагогічний альманах. Вип. 2. 2007. С. 74˗78. URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ipa_2007_2_12 (дата звернення: 20.07.2023).

Сєводнєва К. О. З історії розвитку земських шкіл як основи народної освіти в запорізькому краї. Педагогіка формування творчої особистості у вищій загальноосвітній школі. 2016. Вип. 50 (103). С. 36‒41. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2016/50/50_2016.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Щетина Т. П. Роль Миколи Корфа у розвитку початкової освіти на півдні України. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. № 17. С. 67‒70. URL : file:///C:/Users/User/Downloads/adminojs,+67-70.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Holub O., Lesik A., Shcherbakova N., Serhiyenko S. The Heritage of the Progressive Ukrainian educators of the Northern Azov Region (the Second Half of the 19th Century). Journal of History Culture and Art Research. Vol. 8 (3), September, 2019. Р. 201–208. URL : http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/2175 (дата звернення: 20.07.2023).

Published

2023-09-07