УПРАВЛІННЯ РЕЛОКОВАНИМИ УНІВЕРСИТЕТАМИ В УМОВАХ ПІДВИЩЕНОЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-27-40

Ключові слова:

релокація, університет, управління, програми підтримки.

Анотація

У статті аналізується складна ситуація, з якою стикаються університети, релоковані внаслідок окупації росією частини території Україні. Переміщення деяких університетів до філій у межах одного регіону спростив процес переїзду та адаптації. Однак університети, що переїхали на віддалені території, зіткнулися зі складною ситуацією інтеграції в новий контекст та соціокультурне середовище. Управління університетами, які перемістилися через конфлікти, політичний тиск, війни або інші кризові обставини, відоме як управління переміщеними університетами, релокованими університетами, університетами в еміграції або екзильними університетами. У статті обґрунтовується, що головною метою цих університетів, зазвичай, є збереження академічної та інтелектуальної діяльності в складних умовах та створення можливостей для навчання й досліджень для студентів та вчених, які були вимушені переселитися разом з унівверситетом. Управління релокованими університетами є складним завданням, яке вимагає великої гнучкості, творчості та співпраці. Ключове завдання – забезпечення доступності освітніх можливостей для тих, хто опинився в складній ситуації, збереження та розвиток освітнього та наукового потенціалу релокованого університету до, під час та після повернення в рідні стіни після деокупації території. У статті розглядається зарубіжний досвід управління релокованими університетами як цінне джерело для покращення управління університетами в умовах військових дій, окупації територій, конфліктів та інших негативних впливів. Стаття висвітлює інноваційні підходи до управління релокованими університетами в різних країнах. Висувається теза, що успіх релокованих університетів залежить від їхньої здатності адаптуватися, виконувати інноваційну місію та реалізовувати роль культурних і громадських центрів. Автори висувають ідею подальшого дослідження напрямків розвитку релокованих університетів з метою забезпечення стабільності їх діяльності та збереження контингенту студентів, викладачів та працівників.

Посилання

Ажажа М. А., Гонда В., Несторенко Т. П. Человеческий капитал: теоретические основы и механизмы развития. Problems of spatial development of socio-economic systems: economics, education, medicine. Monograph. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. С. 63–69. URL : https://cutt.ly/YFdf3RC (дата звернення: 23.07.2023).

Беззубко Б. І., Пономарьова А. О. Переміщені заклади вищої освіти: нові виклики і перспективи. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. серія «Економічна». 2023. Випуск 104. URL : http://surl.li/kptzu (дата звернення: 22.07.2023).

Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. URL : http://surl.li/iiyci (дата звернення: 10.07.2023).

Відкритий освітній простір для студентів та громади (EduSpace). 2020-2023 роки. URL: http://surl.li/kpuag (дата звернення 20.07.2023).

Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад. British Council. URL : https://www. britishcouncil.org.ua/programmes/education/redu (дата звернення 30.06.2023).

Інформація про тимчасово переміщені заклади вищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Міністерство освіти і науки України. URL : http://surl.li/dhwui (дата звернення 20.06.2023).

Нагорняк Т. Л. Кризовий менеджмент переміщених ЗВО України в умовах воєнного стану. Політичне життя. № 1. 2023. С. 4–14. URL : https://jpl.donnu.edu.ua/article/view/13555 (дата звернення 27.06.2023).

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 5. т. 1(298), С. 223-227. URL : https://cutt.ly/8XRnuzs (дата звернення: 30.06.2023).

Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності вищих навчальних закладів, наукових установ, переміщених з тимчасово окупованої території та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Закон України № 1731-VIII від 3 листопада 2016 року (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 51, ст. 840). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1731-19#Text (дата звернення: 15.07.2023).

Проєкт ЄС «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» REDU (2020-2024). Інститут вищої освіти НАПН України. 27.06.2020. URL : https://ihed.org.ua/internationalization/redu/ (дата звернення 21.07.2023).

Собенко Н. У МОН розповіли, як виживають виші-переселенці. Суспільні новини. 20.05.2023. URL : https://suspilne.media/481663-u-mon-rozpovili-ak-vizivaut-visi-pereselenci/ (дата звернення 16.07.2023).

Українська освіта в умовах війни : монографія / за наук. ред. С. О. Терепищого. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. URL : http://surl.li/kptvi (дата звернення: 10.07.2023).

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 12.07.2023).

Alieksieieva H., Shchetynina O., Nyshcheta V. (2023). The realities of postmodern internationalization: The experience of the Ukrainian vocational education. Amazonia Investiga, 12(63), 42–52. URL : https://doi.org/10.34069/AI/2023.63.03.4 (дата звернення: 10.07.2023).

American University of Beirut. URL : https://www.aub.edu.lb. (дата звернення: 20.07.2023).

Bathish N. ILO and the Erbil Polytechnic University partner to develop local skills in Employment Intensive methods. United Nations. Iraq. 24.10.2022. URL : http://surl.li/kptyu (дата звернення 20.07.2023).

Burchard A. Deutsche Hilfe im Syrien-Konflikt: Stipendien-Programm für syrische Studierende. Tagesspiegel. 23.09.2014. URL : http://surl.li/kpvtj (дата звернення 20.07.2023).

Fulbright Ukraine. URL : https://fulbright.org.ua/uk/#history. (дата звернення 20.07.2023).

Lebanese American University (LAU). URL : http://surl.li/kptzf (дата звернення 20.07.2023).

Nestorenko T., Dubrovina N., Peliova J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference. Brno : Masaryk University, 2016. Р. 496–501. URL : https://cutt.ly/2YcBkOy (дата звернення 10.07.2023).

Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17–19 April 2018. Р. 356–366, University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/wYcVi9S (дата звернення 10.07.2023).

Peliova J., Nestorenko T., Kovachov S., Suchikova Ya., Nestorenko O. Adapting to adversity: A case study of asynchronous learning implementation in a relocated university amidst war. Zeszyty Naukowe WST. 2023. № 16. Р. 119-132. DOI: 10.54264/0067. URL : http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/05f5c185026fdf1 b4589167bf129ec3f.pdf (дата звернення 10.07.2023).

Waruru M. Egypt to enrol int’l students fleeing Sudan. The PIE News. 17.05.2023. URL : https://thepienews.com/news/egypt-to-enrol-intl-students-fleeing-sudan/ (дата звернення 20.07.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07