MANAGEMENT OF RELOCATED UNIVERSITIES IN CONDITIONS OF INCREASED UNCERTAINTY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-27-40

Keywords:

relocation, university, management, support programmes.

Abstract

The article examines the complex situation faced by universities that were relocated due to the russian occupation of parts of Ukraine. While the relocation of some universities to branches within the same region simplified the process of moving and adaptation, others that moved to remote areas encountered challenges in integrating into new contexts and socio-cultural environments. The management of universities that have moved due to conflicts, political pressure, wars, or other crises is commonly referred to as the management of relocated universities, exiled universities, or universities in exile. The primary goal of these universities is typically to preserve academic and intellectual activities in challenging circumstances and provide opportunities for education and research for students and scholars who were forced to relocate with the university. Managing relocated universities is a complex task that requires flexibility, creativity, and collaboration. The key objective is to ensure the accessibility of educational opportunities for those who find themselves in difficult situations, as well as to preserve and develop the educational and research potential of the relocated university before, during, and after the return to their native territories following the de-occupation of the territory. The article explores international experiences in managing relocated universities as valuable sources for improving university management in the context of armed conflicts, territorial occupations, conflicts, and other negative influences. The article highlights innovative approaches to managing relocated universities in different countries. It posits that the success of relocated universities depends on their ability to adapt, fulfil their innovative mission, and play the role of cultural and community centres. The authors propose the idea of further research into the directions of development for relocated universities with the aim of ensuring the stability of their operations and preserving the student, faculty, and staff community.

References

Ажажа М. А., Гонда В., Несторенко Т. П. Человеческий капитал: теоретические основы и механизмы развития. Problems of spatial development of socio-economic systems: economics, education, medicine. Monograph. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. С. 63–69. URL : https://cutt.ly/YFdf3RC (дата звернення: 23.07.2023).

Беззубко Б. І., Пономарьова А. О. Переміщені заклади вищої освіти: нові виклики і перспективи. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. серія «Економічна». 2023. Випуск 104. URL : http://surl.li/kptzu (дата звернення: 22.07.2023).

Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. URL : http://surl.li/iiyci (дата звернення: 10.07.2023).

Відкритий освітній простір для студентів та громади (EduSpace). 2020-2023 роки. URL: http://surl.li/kpuag (дата звернення 20.07.2023).

Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад. British Council. URL : https://www. britishcouncil.org.ua/programmes/education/redu (дата звернення 30.06.2023).

Інформація про тимчасово переміщені заклади вищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Міністерство освіти і науки України. URL : http://surl.li/dhwui (дата звернення 20.06.2023).

Нагорняк Т. Л. Кризовий менеджмент переміщених ЗВО України в умовах воєнного стану. Політичне життя. № 1. 2023. С. 4–14. URL : https://jpl.donnu.edu.ua/article/view/13555 (дата звернення 27.06.2023).

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 5. т. 1(298), С. 223-227. URL : https://cutt.ly/8XRnuzs (дата звернення: 30.06.2023).

Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності вищих навчальних закладів, наукових установ, переміщених з тимчасово окупованої території та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Закон України № 1731-VIII від 3 листопада 2016 року (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 51, ст. 840). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1731-19#Text (дата звернення: 15.07.2023).

Проєкт ЄС «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» REDU (2020-2024). Інститут вищої освіти НАПН України. 27.06.2020. URL : https://ihed.org.ua/internationalization/redu/ (дата звернення 21.07.2023).

Собенко Н. У МОН розповіли, як виживають виші-переселенці. Суспільні новини. 20.05.2023. URL : https://suspilne.media/481663-u-mon-rozpovili-ak-vizivaut-visi-pereselenci/ (дата звернення 16.07.2023).

Українська освіта в умовах війни : монографія / за наук. ред. С. О. Терепищого. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. URL : http://surl.li/kptvi (дата звернення: 10.07.2023).

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 12.07.2023).

Alieksieieva H., Shchetynina O., Nyshcheta V. (2023). The realities of postmodern internationalization: The experience of the Ukrainian vocational education. Amazonia Investiga, 12(63), 42–52. URL : https://doi.org/10.34069/AI/2023.63.03.4 (дата звернення: 10.07.2023).

American University of Beirut. URL : https://www.aub.edu.lb. (дата звернення: 20.07.2023).

Bathish N. ILO and the Erbil Polytechnic University partner to develop local skills in Employment Intensive methods. United Nations. Iraq. 24.10.2022. URL : http://surl.li/kptyu (дата звернення 20.07.2023).

Burchard A. Deutsche Hilfe im Syrien-Konflikt: Stipendien-Programm für syrische Studierende. Tagesspiegel. 23.09.2014. URL : http://surl.li/kpvtj (дата звернення 20.07.2023).

Fulbright Ukraine. URL : https://fulbright.org.ua/uk/#history. (дата звернення 20.07.2023).

Lebanese American University (LAU). URL : http://surl.li/kptzf (дата звернення 20.07.2023).

Nestorenko T., Dubrovina N., Peliova J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference. Brno : Masaryk University, 2016. Р. 496–501. URL : https://cutt.ly/2YcBkOy (дата звернення 10.07.2023).

Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17–19 April 2018. Р. 356–366, University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/wYcVi9S (дата звернення 10.07.2023).

Peliova J., Nestorenko T., Kovachov S., Suchikova Ya., Nestorenko O. Adapting to adversity: A case study of asynchronous learning implementation in a relocated university amidst war. Zeszyty Naukowe WST. 2023. № 16. Р. 119-132. DOI: 10.54264/0067. URL : http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/05f5c185026fdf1 b4589167bf129ec3f.pdf (дата звернення 10.07.2023).

Waruru M. Egypt to enrol int’l students fleeing Sudan. The PIE News. 17.05.2023. URL : https://thepienews.com/news/egypt-to-enrol-intl-students-fleeing-sudan/ (дата звернення 20.07.2023).

Published

2023-09-07