МІСЦЕ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ В РЕЙТИНГУ УНІВЕРСИТЕТІВ: МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-41-55

Ключові слова:

інтернаціоналізація, комплексний показник, питома вага, фактор, Польща.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню структури рейтингової оцінки університетів в рамках рейтингу Perspektywy, який є найбільш популярним в академічних університетах Польщі. Основна мета дослідження полягає в розгляді інтернаціоналізації університетів через призму комплексного показника «Інтернаціоналізація», що є складником рейтингової оцінки, за яким відбувається щорічне ранжування польських університетів Perspektywy. З цією метою в дослідженні було проаналізовано, яке саме місце займає комплексний показник «Інтернаціоналізація» в загальній рейтинговій оцінці. У статті проведено аналіз структури та динаміки факторів, що впливають на комплексний показник «Інтернаціоналізація» протягом періоду з 2011 по 2023 рік. Результати аналізу демонструють, що структура цього показника піддається змінам, що свідчить про постійний розвиток та адаптацію університетів до сучасних освітніх та наукових тенденцій на національному й глобальному рівнях. Зміни в складі факторів, а також їх питомої ваги, що формує комплексний показник «Інтернаціоналізація» в рейтингу Perspektywy, вказують на необхідність розгляду інтернаціоналізації як багатогранного та динамічного процесу. Вилучення з переліку факторів, за якими визначається рівень інтернаціоналізації в рейтингу Perspektywy, факторів «Викладання мовами інших країн» й «Програми навчання мовами інших країн» і додавання в перелік факторів «Вплив співпраці», «Участь у європейському університеті», «Обмін академічними кадрами (виїзди)», «Проєкти стратегічного партнерства, де університет є лідером в рамках програми Erasmus+» й «Багатонаціональність студентського середовища» підтверджують гіпотезу щодо переорієнтації рейтингу з кількісних на якісні аспекти діяльності університетів. Інтернаціоналізація університету стає важливим показником у національному рейтингу академічних університетів Польщі, який не лише віддзеркалює готовність закладу до міжнародного співробітництва, але й здатність зберігати та підвищувати свою конкурентоспроможність на національному і, як наслідок, на глобальному освітньому та науковому рівнях.

Посилання

Гура В., Несторенко Т., Макаренко Т. Дослідження категорії «освітня послуга»: міждисциплінарний підхід. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 2. С. 91–104. URL : https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-91-104 (дата звернення: 20.07.2023).

Курбатов С. В. Сучасні методологічні підходи до розробки університетських рейтингів. Педагогіка і психологія. 2018. № 2. С. 37–42.

Несторенко Т. П. Методика розрахунку комплексної порівняльної оцінки. Зб. тез доповідей VI Міжнародної науково-практичної конференції «Маркетинг і логістика в системі менеджменту» (Львів, 9-11 листопада 2006). Львів : Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2006. С. 240–241.

Несторенко Т., Покуса Т., Макаренко Т., Качмарек Ю. Використання інтегральної оцінки в міжкраїнових порівняннях. Vzdelávanie a spoločnosť V Medzinárodný nekonferenčný zborník. R. Bernátová, T. Nestorenko (Eds.). Prešovská univerzita v Prešove, Prešov, 2020. Р. 413–419.

Azhazha M., Nestorenko T., Peliova J. Trends of international student migration. Management and administration in the field of services: selected examples. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. Р. 126–137. 6. Isufi F., Dushi M., Isufi A., Krasniqi F., Berila A. A Study on World University Rankings – with the Focus on Impact of Research, Citation and International Outlook Indicators. Webology. Volume 19, Number 2, 2022, Р. 1085–1097. URL : https://is.gd/Sma1vJ (дата звернення: 12.07.2023).

McAleer M., Nakamura T., Watkins C. Size. Internationalization, and University Rankings: Evaluating and Predicting Times Higher Education (THE) Data for Japan. Sustainability. 2019. 11. Р. 1366. URL: https://doi.org/10.3390/su11051366 (дата звернення: 12.07.2023).

Moed H. F. A critical comparative analysis of five world university rankings. Scientometrics. 2017. 110. Р. 967–990.

Nestorenko T. Economic impact of international students on a host city: case of the university of economics in Bratislava. 3rd Teaching & Education Conference, the International Institute of Social and Economic Sciences, June 28 – July 1, 2016 in Barcelona, Barcelona, Spain. URL : https://cutt.ly/6wqHRGkx (дата звернення: 13.07.2023).

Nestorenko T., Dubrovina N., Peliova J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference. Brno : Masaryk University, 2016. Р. 496–501. URL : https://cutt.ly/2YcBkOy (дата звернення: 10.07.2023).

Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17-19 April 2018. Р. 356–366. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/wYcVi9S (дата звернення: 25.07.2023).

Perspektywy. URL : https://2023.ranking.perspektywy.pl/ (дата звернення: 21.07.2023).

Perspektywy. Metodologia Rankingu Uczelni Akademickich 2023. URL : https://2023.ranking.perspektywy.pl/article/metodologia-rankingu-uczelni-akademickich-2023 (дата звернення: 21.07.2023).

Perspektywy. Ranking po ewaluacji. URL : https://2023.ranking. perspektywy.pl/article/o-rankingu-2023 (дата звернення: 20.07.2023).

Perspektywy. Ranking uczelni akademickich 2011. URL : http://perspektywy.pl/ranking/2011/RWU/ranking_2011_TABELA_PELNA_1.html (дата звернення: 21.07.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07