THE CONTENT AND STRUCTURE OF THE TEACHER'S PROFESSIONAL CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-12-24

Keywords:

professional culture, morality, pedagogical tact, authority of the teacher.

Abstract

The article examines that the teacher's professional culture is a set of competencies that characterize the norms of behavior that regulate the teacher's professional and personal behavior in pedagogical activities. its main constituent characteristics, i.e. components, are: moral principles; moral values; pedagogical duty; pedagogical tact; pedagogical justice; pedagogical honor; pedagogical authority; ethical norms of behavior. The content of the teacher's professional culture is structured, the criteria and indicators characterizing it are highlighted. The characteristics expressed in knowledge, skills, and abilities that distinguish professional culture from other categories are the criteria of a teacher's professional culture. As indicators of the teacher's professional culture, the characteristics of the signs, expressed as expected learning outcomes, that is, formulations of what exactly the teachers will be able to demonstrate, act as indicators. Despite the fact that indicators of the teacher's professional culture are available to the majority of teachers, there is practically no reflection on the process of the teacher's professional culture at the present time in higher education institutions. In institutions of higher education, it is important to regularly organize training seminars that update professional ethics and develop teacher competencies in the field of conflict studies. A feature of professional culture is a close connection with the activities of members of a certain group and is an integral part of the general theory of morality. Industrial and social activity leaves its mark on people's consciousness and behavior. Among the main components of the teacher's pedagogical tact are respect for the student's personality, high demands, the ability to listen to the interlocutor with interest and empathize with him, poise and self-control, business-like tone in relations, principledness without stubbornness, attentiveness and sensitivity towards people, this feeling measures in the behavior and actions of the teacher, which includes high humanity, respect for the student's dignity, justice, patience and self-control in relations with parents, colleagues in the department; one of the forms of realization of professional culture.

References

Бондар С. Компетентність особистості інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі. 2003. № 2. С. 8–9.

Вакуленко В. М. Сутність і структура педагогічного професіоналізму. Проблеми сучасної педагогічної освіти: Педагогіка і психологія: зб. ст. Київ : Пед. преса, 2002. Вип. 4. С. 66–73.

Волченко Л. П. Соціально-психологічні особливості ключових компетентностей учителя нової української школи. Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : СНУ ім.В. Даля, 2017. № 2 (43). С. 55–64.

Гарькавець С. О., Волченко Л. П. Конфлікти в освітньому середовищі: діагностика та практика вирішення: навчально-методичний посібник. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 92 с.

Гриньова В. М. Формування педагогічної культури майбутніх вчителів (теоретичний та методичний аспекти) : автореф. дис. … кан. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2001. 29 с. 6. Гура О. І. Сутність професійної компетентності викладача ВНЗ. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 25. С. 91–94.

Костик Л. Б. Основи професійно-педагогічного спілкування з тренінгом : навч.-метод. посіб. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. 132 с.

Кравченко Г., Чернігівська Я. Управління розвитком людського потенціалу педагогічного колективу освітнього закладу на основі адаптивного управління розвитком. Імідж педагога: електронний фаховий журнал. 2017. № 7 (176). С. 16-18.

Макаренко А. С. Книга для батьків (українською). Київ : Радянська школа, 1972. 336 с.

Улунова Г. Є. Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток : колективна монографія / кол. авт. відп. ред. Г. Є. Улунова Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 300 с.

Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. Т. 3: Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ : Рад. шк., 1977. 670 с.

Ткаченко Т. Формування професійно-педагогічної культури майбутнього вчителя музики: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2000. 21 с.

Хміль Ф. І. Основи менеджменту : підручник. Київ : Академвидав, 2003. 608 с.

Чорна С. С. Компоненти педагогічної культури викладача вищого навчального закладу. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія : зб. статей. Ялта : РВВ КГУ, 2007. Вип. 16. Ч. 2. С. 114–120.

Шевчук В. І. Формування основ педагогічної культури у слухачів академії прикордонних військ України в процесі військово-професійної підготовки : автореф. дис. канд. пед. наук : 20.02.02. Хмельницький, 1999. 19 с.

Якібчук М. І. Формування управлінської культури керівників профспілкових організацій у системі післядипломної освіти : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.06. Луганськ, 2010. 22 с.

Published

2024-02-26