CREATION OF DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES IN THE TRAINING SYSTEM OF FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-132-143

Keywords:

digital educational resource, preparation, competence, digital competence, higher mathematics, future teacher of mathematics, technology, project, electronic manual.

Abstract

The article draws attention to one of the important components of the process of training future mathematics teachers at a pedagogical university – information and communication, which involves the formation of students' ability to use digital technologies in the educational process and the creation of digital educational resources with the help of various application programs and Internet services. It was recognized that it is expedient, as a need of the hour, to improve the content of the training course «Methodology of teaching mathematics» at the pedagogical university by introducing the module «Creating digital educational resources for teaching mathematics» and developing practical tasks for a group educational project. The technology for creating digital educational resources in the system of training future mathematics teachers is proposed, which consists of the following stages: content-preparatory, structural-technological, content-implementation, test-final. The content-preparatory stage of the proposed technology involves the preparation of content for the electronic manual: text files, presentations, videos, audio files, infographics, the content of which reflects the disclosure of the topic of the educational discipline. The structural and technological stage of the technology involves the detailed design of the structure of the electronic manual (number of pages, navigation between pages, design of the main page and other pages). The content implementation stage involves placing content on the pages of the electronic manual (texts, graphics, links to files, etc.). The test and final stage involves testing the electronic manual in viewing mode through Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari, Microsoft Edge browsers, saving the website in the required format, correcting the content on the pages, etc. Using the example of the project to create the electronic guide «Higher Mathematics» as a digital educational resource for students of the VSP «Specialized College of Management, Economics and Law of the Poltava State Agrarian University», the students of the Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University clarified the capabilities of the Microsoft Front Page program integrate with modern browsers and Internet services. The didactic functions performed by the «Higher Mathematics» electronic manual are indicated: stimulating-motivational, cognitive-informational and control-corrective.

References

Воротникова І. П., Геращенко О. А. Електронні засоби навчального призначення: каталог, методичні рекомендації та конспекти уроків (природничо-наукові дисципліни, математика, інформатика, управління навчальним закладом). Луганськ : СПД Рєзніков, 2008. 252 с.

Годованюк Т. Л., Махомета Т. М. Методична підготовка майбутнього вчителя математики з першого курсу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі. 2014. Вип. 13. С. 137-144.

Кононец Н. В. Основи ресурсно-орієнтованого навчання дисциплін комп’ютерного циклу (з досвіду аграрних коледжів) : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2016. 506 с.

Кононец Н. В., Миколайчук М. М. Розробка електронних підручників як інноваційний освітній проект вищої школи. Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. «Технології управління освітніми закладами», присв. пам’яті А. С. Макаренка, Регіонального наук.-практ. семінару «Управління проектами: проблеми та перспективи розвитку», (Полтава, 11–12 березня 2011 р.) / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка / за заг. ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава, 2011. С. 66–67.

Мельниченко О. С. Електронні освітні ресурси при вивчені алгоритмізації на уроках інформатики : посібник для вчителів інформатики. Вишневе, 2020. 49 с.

Нестуля О. О., Нестуля С. І., Кононец Н. В. Проект «Полтавська обласна школа лідерів учнівського самоврядування». Інноваційний університет і лідерство: проект і мікропроекти – IV. Варшава : Fundacja «Instytut Artes Liberales», 2020. С. 208–218.

Рудницька Н. Ю. Проектні технології на уроках математики в початковій школі. Підготовка майбутніх фахівців у контексті становлення нової української школи: компетентнісний підхід»: збірник наукових праць. Житомир : ФОП «Н. М. Левковець», 2019. С. 80–84.

Співаковський О. В. Теорія і практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей : монографія. Херсон : Айлант, 2003. 229 с.

Тукало М. Д. Електронні освітні ресурси для Інтернет-підтримки сучасного уроку хімії в профільній школі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. Т. 36, Вип. 4. С. 57–65.

Nestulya S., Kononets N. Implementation of the course «Fundamentals of leadership» as a didactic project in the educational environment of the university. The results of scientific mind’s development: 2019: Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (2권), 12 월22 일, 2019. 서울, 대한민국: 유럽과학플랫폼. Р. 33–39.

Published

2024-02-28

Issue

Section

INFORMATIONAL AND COMMUNICATIONAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION