ORGANIZATION OF OLYMPIC EDUCATION FOR SENIOR PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-203-219

Keywords:

enculturation, socio-cultural experience, Olympic movement, Olympic education, sports behavior, physical education, preschool children.

Abstract

During the preschool period of childhood, the process of individual inculturation takes place, involving the assimilation of socio-cultural experience. The acquisition of elements of universal physical culture is impossible without introducing children to the Olympic movement. This leads to a new direction in the physical education of preschool children, known as Olympic education. Olympic education for older preschool children involves cultivating initial orientation and motivation towards the world of sports and a positive attitude toward it, expressed in evaluation, judgment, interest in sports, sporting events, operational readiness for various types of sports activities, and real sports behavior in the form of specific activities. This article describes the experience of implementing Olympic education for children in a preschool institution, outlining its objectives and content, specifying the complex of organizational and pedagogical conditions that ensure the effectiveness of its implementation. The article also presents an approximate curriculum for acquainting preschoolers with the Olympic movement, its history, and modern aspects. It further elaborates on the methods and techniques for forming motivational attitudes, humanistic sports behavior, operational readiness for various sports activities, and highlights the role of integrated development through physical culture in fostering intellectual abilities, moral development, aesthetic sensibilities, humanistic values, and ethics related to sports. Physical education sessions of a combined type are recognized as the leading form of informing about the Olympic movement, with Olympism as the central tool. Methods and techniques include discussions, storytelling, video material viewing, reading of fictional literature, narrative reconstructions of events, didactic games, drawing on sports-related topics, and more. These methods are combined with direct physical activities, creating the prerequisites for the integrated development of intellectual abilities, moral and volitional sphere, the formation of sporting behavior, aesthetic feelings, humanistic values, and ethics associated with sports. The final stage of implementing the experimental system for acquainting children with the Olympic movement confirms the belief of many researchers in the possibility of Olympic education as an effective pedagogical technology in the process of physical education for preschool children.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний Стандарт дошкільної освіти) Нова редакція. Київ : Цифрове видавництво Експертус, 2021. URL : https://oplatforma.com.ua/article/2895-bkdo-2020-prokt-novogo-standartu-doshklno-osvti#:~:text=%D0%91%D0%B0%D0 (дата звернення: 25.11.2023).

Булатова М. М. Твій олімпійський путівник. Київ : Національний олімпійській комітет України, 2017. 120 с.

Виховання школярів на основі цінностей олімпізму : методичні рекомендації для педагогів-організаторів і вчителів / укл. О. А. Томенко. Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2009. 36 с.

Гакман А., Ушенко Ю., Галан Я., Кожокар М. Становлення педагогічних основ олімпійської освіти в Україні. Молодий вчений. 2019. № 5 (69). С. 299–303.

Галан Я. Педагогічні умови формування знань з олімпійської освіти у дитячих дошкільних навчальних закладах. Молодий вчений. 2017. № 3. С. 142-145.

Єрмолова В. М. Олімпійська освіта: теорія і практика. Київ : Національний олімпійський комітет України, 2011. 335 с.

Кот Н. А. Учебно-игровая среда занятия по физической культуре как условие воспитания нравственно-волевых качеств старших дошкольников. Fundamental science and technology – promising developments II. Vol. 3. North Charleston, SC, USA 29409, 2013. С. 92-96.

Москаленко Н. В., Ломако Н. В. Фізкультуркін у Спортивній країні : навч. посіб. Дніпропетровськ, 2005. 48 с.

Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій) : навчальний посібник / автори-укладачі: О. І. Курок, Н. О. Хлус, С. А. Тітаренко. Вінниця : Твори, 2023. 198 с.

Савицька Л. І. Фізичне виховання як соціальне явище і основний фактор гуманізації фізичної культури. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право : збірник наукових праць. 2011. № 1 (9). С. 124–130. URL : https://ela.kpi.ua/handle/123456789/4874 (дата звернення: 25.11.2023).

Сварковська Л. А. Формування у дітей 5-6 років мотивації до занять фізичною культурою: автореф. … дис. канд. пед. наук: 13.00.08 Дошкільна педагогіка. Київ, 2000. 21 с.

Турчик І. Х. Фізичне виховання і спорт у шкільній освіті Європи. Дрогобич : Швидкодрук, 2017. 138 с. 13. Щербашин Я. С. Олімпійська освіта в процесі формування гуманістичних цінностей у школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2023. № 1 (159). С. 146-150.

Юхимук В., Вацеба О., Герцик М. До понятійного тлумачення термінів «олімпійська освіта» і «олімпійське виховання». Проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 9. С. 111-114.

Brownell S. Beijing's Olympic Education Programme: Re-Thinking Suzhi Education, Re-Imagining an International China. The China Quarterly. 2009. № 197. P. 44-63 Published By: Cambridge University Press. URL : https://www.jstor.org/stable/27756422 (дата звернення: 20.11.2023).

Georgiadis K. The Implementation of Olympic Education Programs at World Level. Social and Behavioral Sciences. 2010. № 2 (5). URL : https://www.researchgate.net/publication/238384818_The_Implementation_of_Olympic_Education_Programs_at_World_Level (дата звернення: 20.11.2023).

Naul R., Binder D., Rychtecký A., Culpan I. Olympic education and the Olympic Movement. The role of Olympic Games, the International Olympic Committee, National Olympic Committees and National Olympic Academies in Olympic education. Olympic Education. Edition 1st. Edition First Published, 2017. Pages 6. URL : https://www.taylorfrancis.com/books/edit/ 10.4324/9780203131510/ olympic-education-roland-naul-deanna-binder-ian-culpan-antonin-rychtecky (дата звернення: 06.11.2023).

Published

2024-02-28