CONTENT AND STRUCTURE OF THE CONCEPTUAL CONSTRUCT «INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE OF STUDENTS»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-62-73

Keywords:

competence, information competence, digital competence, information-digital competence, structure of information-digital competence, competence approach.

Abstract

The article substantiates the content and structure of the conceptual construct of «information and digital competence of students» of secondary schools. It is noted that there is no single approach to determining the information and digital competence of students in the use of information and digital technologies in their educational activities, and those that exist are typologically related, with different component structure. Based on the analysis of modern understanding of the pedagogical phenomenon of «information and digital competence» the definition of «information and digital competence of the student», which involves confident and critical use of information and communication technologies to create, search, process, exchange information in the learning process. public school space and private communication. It is noted that in the Concept «New Ukrainian School» competence is interpreted as a dynamic combination of knowledge, ways of thinking, views, values, skills, abilities, and other personal qualities that determine a person's ability to successfully conduct educational and further professional activities. It is shown that the training of a highly qualified and competent person in modern society is one of the priority areas in reforming the current educational space of Ukraine. The reform of the New Ukrainian School is aimed at the development and mastery of key competencies by students, in particular-information and digital. The structure of information and digital competence of students is offered, which includes information and media literacy, basics of programming, algorithmic thinking, ability to work with databases, skills of Internet security and cybersecurity, as well as understanding of ethics of information (copyright, intellectual property etc). The combination of knowledge, skills and abilities opens up opportunities for students such as the ability to carry out web design, develop presentations, use graphics programs, the availability of information from online libraries, web browsers, Word, etc.

References

Биков В. Ю., Овчарук О. В. Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті. Київ : Педагогічна думка, 2017. 160 с.

Білоус О. В. Цифрова компетентність як ключова компетентність для навчання впродовж життя. Міжнародне співробітництво в освіті в умовах глобалізації : матеріали другої міжнародної науково-практичної конференції. 2013. Ч. 1. С. 17–24.

Горбунова Л. Ключові компетенції у транснаціональному освітньому просторі : визначення та імплементація. Філософія освіти. 2016. №2(19). С. 97–117.

Гуревич Р. С. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів засобами мультимедійних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2007. С. 38–41.

Гуржій А. М., Овчарук О. В. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15. С. 38–43.

Головань М. С. Інформатична компетентність: сутність, структура та становлення. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2007. № 4. С. 62–69.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1392. URL: http://mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards (дата звернення: 08.06.2022)

Калінін В. О., Калініна Л. В. Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів старшої школи як ключової компетентності Нової української школи. Молодь і ринок. 2018. №9 (164). С. 85–90.

Ключові компетентності для навчання впродовж життя 2018. Цифрова компетентність. 2018. URL: http://dystosvita.blogspot.com/2018/01/2018.html?m=1 (дата звернення: 08.06.2022)

Концепція нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення: 08.06.2022)

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.

Капустян І. І., Лещенко М. П. Колаборативний підхід до розвитку ІКТ компетентностей учителів і учнів загальноосвітніх навчальних закладів Швеції. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. №5. URL: http://journal.iitta.gov.ua (дата звернення: 08.06.2022)

Овсієнко Л. Компетентнісний підхід до навчання: теоретичний аналіз. Педагогічний процес: теорія і практика. (Серія: Педагогіка). 2017. №2 (57). С. 82–87.

Овчарук О. В. Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2013. № 7. С. 3–6.

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс. 2018. № 1–2. C. 20-21.

Прохорова С. М. Поняття цифрової компетентності вчителя іноземної мови у світовому освітньому просторі. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2015. Вип. 4. С. 113–116.

Сороко Н. В. Використання ІКТ для оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів (досвід Естонії). Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Випуск 5. Частина 1. С. 55–61.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. №5 (13).

Тимчук Л. І. Цифрові наративи в навчанні майбутніх магістрів освіти: історія, реалії, перспективи розвитку : монографія / за наук. ред. Лещенко М. П. Київ : САММІТ-КНИГА, 2016. 390 с.

Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей у контексті євроінтеграційних процесів створення інформаційного освітнього простору: посібник / О.В. Білоус та ін.; заг. ред.: Биков В.Ю., Овчарук О.В.; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. Київ : Атіка, 2014. 211 с.

Published

2022-09-30