FACTORS OF INFLUENCE ON THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL AND MATHEMATICAL SPECIALTIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-214-223

Keywords:

professional development, future teachers, factors of influence.

Abstract

In the article, based on the analysis of normative and legal documents, psychological and pedagogical literature and scientific research, it is established that the professional development of teachers involves a continuous process of acquiring new and improving previously acquired professional and general competencies necessary for professional activity. According to the conducted research, it was found that the expectation of higher education applicants is related to the realization of their own potential. This indicates the ability for self-development in achieving acme through regular concentration of one's key desires, active efforts (actions) to realize them in order to achieve balance and harmony. Future teachers of physical and mathematical specialties approve of the quality of knowledge, methodical skills and stable moral relations on the part of teachers, which is projected on their attitude to the own specialty. The results of the study made it possible to single out the main factors influencing the professional development of future teachers of physical and mathematical specialties based on psychological and pedagogical training. External and internal positions were clearly defined, namely: external – interpersonal relations, nature of educational activity, educational and professional requirements; internal – individual characteristics, internal activity, need for self-improvement, readiness for psychological and pedagogical activity. It is stated that the effectiveness of the professional development of future teachers of physical and mathematical specialties can be significantly increased if psychological and pedagogical training is oriented towards achieving the optimal level of psychological and pedagogical competence (as a final result) and the appropriate organizational and pedagogical conditions for its implementation are provided: competence orientation of external and internal components of psychological and pedagogical training; updating the content of psychological and pedagogical training taking into account the peculiarities of the professional activity of teachers of vocational and technical education institutions and modern requirements; organization of acmeological influence and support in the process of psychological and pedagogical training of future teachers of physical and mathematical specialties.

References

Деякі питання професійного розвитку науково-педагогічних працівників: наказ Міністерства освіти і науки України від 04.12.2020 р. № 1504. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5fd/8e5/df0/5fd8e5df039fc332033916.pdf (дата звернення: 10.08.2022)

Драгнєв Ю. В. Професійний розвиток майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього простору: теорія та практика : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. 476 с.

Дубровіна І., Москаленко Т., Зінченко О. Професійний розвиток майбутнього вчителя: компетентнісний підхід. Вісник Черкаського національного університетуімені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2020. Випуск № 2. С. 111-118.

Кривильова О. А. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів: теоретичний та методичний аспекти : монографія. Бердянськ : БДПУ, 2017. 305 с.

Міненок А. О. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя початкової школи в системі фахової підготовки школи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Чернігів : ЧНПУ, 2015. С. 197-200

Потапчук Т. В., Анненкова Н. П. До проблеми професійного розвитку майбутнього викладача. Освітній простір України. 2019. Вип. 16. С. 117-124

Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. №776. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 10.08.2022).

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23 грудня 2020 р. URL : https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (дата звернення: 10.08.2022)

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 р. № 419-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text (дата звернення: 10.08.2022)

Саяпіна С. Професійний розвиток викладача в контексті підвищення якості діяльності ЗВО. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: збірник наукових праць. Серія: Педагогічні науки. Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2021. Вип. 53. С. 161-168.

Published

2022-09-30