THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN ART EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-285-294

Keywords:

digital technologies, arts education, educational process, art lessons, educational (methodical) digital technologies, specialized (applied) digital technologies.

Abstract

In the period of rapid development of the information society and the spread of modern ways of obtaining educational information by students, the future teacher must quickly respond to today's demands and introduce various digital technologies. The article outlines the range of objectively existing contradictions between society's requirements for general secondary education institutions and the results of students' general arts education. The work aims to highlight various aspects of using digital technologies in art lessons. Their advantages are analyzed under the conditions of methodologically competent and expedient application of forms and methods of education that correspond to the age characteristics of students and provide for their performance of various creative tasks. To solve the goal, the following tasks are defined: to consider the interpretation of the concept of «digital technologies», and to analyze and classify digital technologies in arts education, in particular, those used in art lessons in general secondary education institutions. The classification of digital technologies in art lessons is proposed: educational (methodical) and specialized (applied). The first group includes those used in the educational process and aimed at supporting the professional activity of the art teacher. The authors interpret digital educational technologies as ICT technologies used in various types of education to solve specific educational tasks with the help of digital content. A classification of types of digital educational technologies that can be used in art education to solve certain didactic stages of professional activity by their orientation is proposed. The second group includes digital technologies that help in solving complex specialized tasks and practical problems in the field of art. Didactic conditions for the use of digital technologies in art lessons in general secondary education institutions, as well as their features, are listed. Pupil examples of completed tasks using ThingLink interactive poster creation services and WordArt word cloud in art lessons are given.

References

Алфімов Д. Інноваційна освітня система: шляхи відродження. Збірник наукових праць. Київ : Логос. 2010. С. 45–52.

Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т.61. Вип. 5. С. 1–14.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., Шевченко Л. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навч. посіб. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. 348 с.

Мазоха Д., Опанасенко Н. Педагогіка. Київ, 2005. 232 с.

Кисельова О.Б., Кобзар Е. К. Thinglink як ефективний засіб створення інтерактивних плакатів. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали IX Міжн. наук.-практ. інтернет-конф., м. Тернопіль, 28 квітня 2022. Тернопіль : ТНПУ, 2022. С. 106–108.

Кондратова Л. Електронні підручники та інформаційні технології на уроках музики. Мистецтво та освіта. 2016. N 2 (80). С. 10–14.

Кононец Н. В. Цифровізація освітнього процесу у вищій школі: електронний посібник для самостійної роботи магістрів освітньої програми «Педагогіка вищої школи» галузі знань 01 освіта/педагогіка спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Полтава : ПУЕТ, 2021. 77 с.

Остапчук О. Інноваційні процеси в освіті: пошук істини. Педагогічні інновації. 2003. N 4. С. 3–8.

Сафіулін В. Інноваційний пошук нових технологій навчання. Інноваційні пошуки в сучасній освіті. Київ : Логос, 2004. С. 53–64.

Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі. Ужгород, 2008. 342 с.

Хміль Н. А. Теорія і практика формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій у навчально-виховному процесі : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов'янськ, 2021. 40 с.

Цзяцзюнь C. Методика формування слухацької культури підлітків засобами мультимедійних технологій на уроках музики в загальноосвітній школі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2019. 278 с.

Чайковська О., Александрова Г. Мультимедійні технології як чинник формування інноваційного навчального середовища на уроках музики. Рідна школа. 2013. № 3. С. 66–69.

Balyk N., Shmyger G. Formation of Digital Competencies in the Process of Changing Educational Paradigm from E-Learning to Smart-Learning at Pedagogical University. E-learning Methodology – Effective Development of Teachers’ Skills in the Area of ICT and E-learning : monograph. Katowice: University of Silesia, 2017. Vol. 9. P. 157–173.

Jenkins H., Purushotma R., Weigeletal M. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge : MA, London : The MIT Press, 2009. Р. 49-57.

Published

2022-09-30