TO THE PROBLEM OF TEACHING TECHNICAL DISCIPLINES AT PREPARATION OF SPECIALISTS TO DIRECTION «PROFESSIONAL EDUCATION. ENERGY»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-304-310

Keywords:

technical mechanics, professional education, energy, professional competence, technical disciplines.

Abstract

The article is devoted to the problem of teaching technical disciplines during the training of specialists in the field of «Professional education. Energy» in pedagogical institutions of higher education. Currently, one of the tasks of the higher pedagogical school is to train a competent, competitive engineer-pedagogue who is able to independently and creatively solve professional tasks. The results of training always and necessarily depend on the conditions of its implementation, which can speed up or slow down progress towards the goal, and provide various opportunities for its implementation. Conditions can change the nature of activity, determine the range of phenomena affecting the duration and efficiency of the process. Therefore, it is important not only to know, but also to be able to create conditions that ensure readiness for transformative activity. Pedagogical conditions, substantiated structural and content components of professional competence are considered in detail in the work. A comparison of the content of «Technical Mechanics» programs in various institutions of higher education was also made, which shows their huge difference from one another. The subject «Technical Mechanics»included courses in theoretical mechanics, resistance of materials, theory of mechanisms and machines, machine parts. For the specialty «Professional education. Energy» in pedagogical institutions of higher education, the discipline «Technical Mechanics» must necessarily contain elements of the theory of structures. Any specialist in the field, for example, «engineering structures», knows that without knowledge of issues of strength and deformation of parts in mechanisms, installations, kinematic laws of motion of their individual parts and mechanisms, it is impossible to understand the engine or any other part of the power machine . An analysis of the disciplines, on the basis of which the professional training of students is built, was carried out. The basis of the theory for almost all technical disciplines taught is the subject «Technical Mechanics», the main tasks of which are the formation of professional competence in future specialists of the energy industry. It is shown that reducing the number of hours in technical mechanics, which is the main theoretical basis for all technical and technological disciplines, leads to problems in mastering these disciplines.

References

Даннік Л. А., Онищенко С. В. Методичні аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій у підготовці майбутніх фахівців технологічної освіти. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Випуск 3. Бердянськ : БДПУ, 2017. С. 149–154.

Корець М. С. Теорія і практика науково-технічної підготовки вчителів трудового навчання і технологій виробництва : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Київ, 2002. 29 с.

Onyshchenko S. Visual Means in the Educational Activity of Professional Teachers of the Professional Education System. Scientific and research work in the system of teacher training in natural, technological and computer spheres : materials of VIIІ international scientific conference (with the international participation), Berdyansk, September 16-17, 2021. Berdyansk : BSPU, 2021. Р. 213–215.

Онищенко С. В. Місце дисциплін енергетичного циклу у формуванні професійної компетентності студентів енергетичних спеціальностей. Development strategiest for modern education and science : Materials of the ІІІ International research and practical internet conference (February, 28, 2022) : collection of abstracts. Zdar nad Sazavou : «DEL a.s.». 2022. Р. 27–30.

Онищенко С. В. Технологія формування професійної компетентності майбутніх учителів технології. Науково-дослідні публікації. Серія «Інформатика і техніка». 2014. №7 (11). С. 44–52.

Програми вищих педагогічних навчальних закладів. Технічна механіка (для студентів спеціальності 015 «Професійна освіта. Енергетика»). Київ : УДПУ. 2006. 9 с.

Програми вищих технічних закладів освіти. Технічна механіка (для студентів спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка»). Рекомендовано НМЦ МОН України. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 18 с.

Рябченко В. А. Деякі концептуальні проблеми освіти і виховання студентів в сучасних вищих навчальних закладах України. Вища освіта України. 2005. № 3. С. 40–45.

Published

2022-09-30