DEVELOPMENT OF MEDIA LITERACY OF THE FUTURE JOURNALISTS IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-365-374

Keywords:

media education, media competence, critical thinking, higher education, journalism.

Abstract

The article emphasizes the need for media education as an integral component of the educational process, the expansion of its theoretical and practical potential, demand in modern society, taking into account the specifics of the information space of Ukraine, especially in times of a full-scale Russian-Ukrainian war. The level of media education research in the West and in Ukraine is described, various definitions of this concept in modern Ukrainian scientific researches are analyzed. The narrow and broad meaning of the term is considered: the component of training of secondary and higher education students in the first case and long-term social and educational activities without age restrictions. Attention is paid to the Concept of the introduction of media education in Ukraine and its implementation in the state in general and in institutions of higher education in particular. Critical thinking is characterized, the development of which is one of the main goals of media education. The statement that representatives of professions directly related to the media, as well as students of higher education majoring in Journalism should be engaged in media education at a professional level, has been presented and substantiated. The latter should develop media competence in a formal educational environment. Additionally, they can deepen existing media skills in the form of informal and informal education. The same applies to representatives of pedagogical professions, i.e., those through whom media education activities are carried out. Successful work in the field of most modern professions is practically unthinkable without developed abilities of continuous self-education throughout life, including media education. The place of the media education component in the process of obtaining professional higher education is determined. It can be integrated with traditional disciplines of the educational and professional program or introduced autonomously (disciplines chosen by students, optional courses, etc.). The stages of media education are characterized, as well as the criteria for the development of media competence of young people: conceptual, sensory, motivational, evaluative, creative.

References

Бобаль Н. Використання технологій розвитку критичного мислення у навчанні майбутніх журналістів роботі з інформацією. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2014. № 2. С. 83–89.

Головченко Г. Розвиток медіакомпетентності на робочому місці у США та Канаді. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. Вип.2. Бердянськ : БДПУ, 2020.С. 39–49.

Задорожна Н. Т., Кузнєцова Т. В. Медіа-освіта. Енциклопедія освіти; Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 481.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М. М. Слюсаревського. Київ, 2016. 20 с.

Литвин А. В., Робак В. Є. Завдання медіаосвіти в підготовці фахівців. Наукові записки [Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка]. Серія : Педагогіка. 2013. № 3. С. 31–37.

Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства: посіб. для вчит. / Т. Бакка, О. Бурім, О. Волошенюк, Р. Євтушенко, Т. Мелещенко, О. Мокрогуз ; за ред. В. Іванова, О. Волошенюк. Київ : ЦВП, АУП, 2016. 243 с.

Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упор. В. Іванов, О. Волошенюк ; за наук. ред. В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.

Нікітченко О. С., Тарасова О. А. Формування навичок критичного мислення на уроках іноземної мови : навч.-практ. посіб. Харків : «Друкарня Мадрид», 2017. 104 с.

Онкович Г. В. Нові вектори розвитку сучасної медіаосвіти. Журналістика. Філологія. Медіаосвіта : зб. наук. пр. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2014. С. 150–158.

Освітньо-професійна програма «Журналістика» першого рівня вищої освіти за спеціальністю 061 Журналістика галузі знань 06 Журналістика / гарант програми Ю. Мельнікова. Бердянськ : Бердянський державний педагогічний університет, 2021. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/061_Jurnalist.pdf (дата звернення:30.07.2022)

Потятинник Б. Масова журналістська освіта – а чому б ні? МедіаКритика. 2005. Ч. 10. С. 7–10.

Тягло О. В. Критичне мислення: навч. посіб. Харків : Вид. група «Основа»: «Триада +», 2008. 192 с.

Published

2022-09-30