METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE TRAINING OF THE FUTURE PRIMARY CLASS TEACHERS TO IMPLEMENTATION PROFESSIONAL COMPETENCES IN THE INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-126-138

Keywords:

methodological approach, future primary school teachers, inclusive educational space, professional competences, inclusive approach.

Abstract

The article presents definitions of methodological approaches to the process of training future primary school teachers to implement professional competencies in an inclusive educational space, built on the principles of the general structure of the methodology at the levels: philosophical, general scientific, specifically scientific, and the level of specific research. The basis for choosing a "methodological approach" to the training of future primary school teachers is determined by the philosophical principles of dialectics, which are characterized in the article as a methodological basis that determines the general scientific outlook of the researcher, forms the basis of the research practice strategy, influences the choice of constructs and algorithms for the implementation of the research strategy. According to the author, the success of training future primary school teachers for the realization of professional competences in an inclusive educational space is ensured by methodological approaches: dialectical unity of theory and practice; systemic, synergistic, axiological, competence-based, activity-based, person-oriented, inclusive, as a conceptual basis for the production of a system model. The use of the activity approach in research contributes to: updating the content of the methodological orientation of the training of specialists in the Primary education specialty; implementation of the latest scientific technologies, educational innovations during the implementation of professional competences in an inclusive educational space in accordance with the requirements of the pedagogical labor market; taking into account the aspects of digitization and digitization, the Concept of the New Ukrainian School; expanding the problems of experimental research in preparation for the implementation of the principles of the philosophy of inclusion in one's own practical activity. It is noted that the leading aspect of the inclusive approach is the centrist system of education, in which focus on the interests and satisfaction of the requests of all subjects of the educational process are declared to be the main values. It was determined that the inclusive approach creates conditions for the realization of rights and opportunities for each student of education, regardless of the level of education, provides equal access to quality education, the creation of a positive educational climate, support and understanding of each individual student in the generalized system of inclusion.

References

Островська M. Особливості підготовки майбутніх учителів у контексті реформи початкової школи. Педагогіка. Соціальна робота. 2021, С. 315–319.

Федорчук Н. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до реалізації концепції Нової української школи. НТН [інтернет]. № 30, Грудень 2022, (96). С. 168–73.

Одарченко В. І. Аналітичний огляд методологічних підходів до управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників комунального закладу вищої освіти. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»): журнал. 2023. № 15(33), 2023. С. 388–399.

Шевців З. М. Теоретичні основи інклюзивної педагогіки. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2016. Вип. 13(1). С. 152–155.

Основи наукових досліджень : навч. посіб. О. М. Сінчук, Т. М. Берідзе, М. Л. Барановська та ін. Кривий Ріг; Київ, 2022. 198 с.

Вербець В. В. Методологія та методика соціологічних досліджень: Навчально- методичний посібник. Друге вид. доп. і перероб. Рівне: РДГУ: Інститут соціальних досліджень, 2006. c.167.

Бірта Г. О. Методологія і організація наукових досліджень: навч. посіб. К. : «Центр учбової літератури», 2014. 142 с.

Бабакіна О. О. Розвиток системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти України останньої чверті ХХ початку ХХІ століття : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / МОН України, Комун. закл. «Харків. гуманітар.-пед. акад.» Харків. облради, Держ. закл. «Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021. 715 с.

Ільченко О., Кононец Н. Проблема єдності педагогічної теорії та практики: історія і сьогодення. Педагогічні науки. 2022, № 79. С. 124–128.

Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій. Тернопіль: Економічна думка, 2005. 124 с.

Вознюк О. В. Синергетичний підхід до професійно-педагогічної підготовки творчого вчителя. Професійна педагогічна освіта: акмесинергетичний підхід: Монографія / За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2011. С. 280–300.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.. Київ: Абрис, 2002. VI, 742 с.

Овчинникова М. В. Синергетичний підхід як методологічна основа дослідження системи підготовки майбутніх учителів математики до науково-дослідницької діяльності. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39(2). С. 263–271.

Калюжна Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно- педагогічної освіти: монографія / за наук. ред. О.В. Уваркіної. К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.

Вітвицька С. С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка. Наук.-метод. журнал. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. Вінниця, 2015. Вип. 10. С. 63–67.

Заблоцька О. С. Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (40), 2008. с. 63– 68.

Колесникова О. А. Діяльнісний підхід до формування в учнів експериментаторських умінь засобами мобільних та дистанційних технологій в навчанні фізики URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/39524/Kolesnykova_dis. pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 04.03.2024)

Джаман Т. Реалізація середовищного й інклюзивного підходів до навчання в контексті інклюзивної освіти як умова євроінтеграції. Актуальні питання гуманітарних наук, 2020, 2(29.С. 150–155.

Published

2024-06-06