EXPERIMENTAL WORK ON VERIFYING THE PEDAGOGICAL CONDITIONS AND MODEL FOR THE FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS OF FIRE SAFETY OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-219-233

Keywords:

research competence, fire safety specialist, future rescuer, experimental work, pedagogical condition, structural component.

Abstract

This article lists the theoretical aspects of the conducted research on the formation of research competence of future fire safety specialists of higher education institutions of the State Emergency Service of Ukraine, in particular the stages of experimental research (organizational, procedural and interpretive), as well as the structural components of this competence (value-motivational, activity and cognitive), according to which his results were analyzed. The purpose of the article is to present the nature, features, and results of a pedagogical experiment on testing pedagogical conditions and the model of formation of the studied competence. The methods of the conducted research are briefly characterized, the obtained results of the experimental work are described and presented with the help of diagrams. In order to achieve the outlined goal, the task was set to conduct ascertaining and formative experiments, for which, in accordance with the methods of conducting them, a control and experimental group of cadets was formed. The results of the pedagogical experiment showed that after the formative experiment in the experimental group, the number of subjects with a high and medium level of formation of all components of the studied competence increased, while the number of cadets of this group with a low level of its formation decreased. Thus, in all components, the experimental group increased qualitatively, its quantitative indicators significantly exceed the corresponding indicators at the stage of the ascertainment experiment. Positive dynamics were noted in the development of research competence of representatives of the control group, but it was not significant. Thus, the obtained experimental research data for the first time confirmed the expediency of implementing the outlined pedagogical conditions and the model of formation of research competence of future specialists of higher education institutions of the State Emergency Service of Ukraine for fire safety in the process of professional training.

References

Гузенко В. А. Особливості переживання соціального страху з різними рівнями мотивації досягнень у юнацькому віці: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Одеса: Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2009. 276 с.

Коберник Л. О. Психологічні особливості ціннісних орієнтацій студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наук. праць. К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008.

№ 23. С. 235–241. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4140/1/5.pdf

Малихіна В. М. Математичні та статистичні методи аналізу результату педагогічного дослідження. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Луганськ, 2012. № 22(2). С. 42–49. URL: http://nbuv.gov.

ua/UJRN/vlup_2012_22(2)__8.

Математико-статистичні методи в соціології та психології : Навч. посіб. А. Б. Телейко, Р. К. Чорней. К. : МАУП, 2007. 424 с. Бібліогр. : с. 411–412.

Ножко І. О., Пелипенко М. М., Лагно Д. В. Науково-дослідницька робота у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ: БДПУ, 2021. Вип. 3. С. 108–114. 250 с.

Педагогічний експеримент : навч.-метод. посіб. / [укладач О. Е. Жосан]. – Кіровоград : Видавництво КОІППО ім. В. Сухомлинського, 2008. 72 с.

Пелех Ю. В. Ціннісно-смисловий концепт професійної підготовки майбутнього педагога: монографія; за ред. М. Б. Євтуха. Рівне : Тетіс, 2009. 400 с.

Пелипенко М. М., Ножко І. О. , Лагно Д. В. Організаційні педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ: БДПУ, 2022. Вип. 3. С. 348–360. 419 с.

Пелипенко М. М., Ножко І. О. , Лагно Д. В. Реалізація педагогічних умов формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців із пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ: БДПУ, 2023. Вип. 3. С. 530–547. 590 с.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Методичні педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки. Теорія і практика гасіння пожеж та ліквідації надзвичайних ситуацій: Матеріали ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Черкаси: ЧІПБ ім. Героїв Чорнобиля НУЦЗ України, 2023. С. 228–230.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Modernization of science and its influence on global processes: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the II International Scientific and Theoretical Conference. Scientific Collection «InterConf». Bern, Swiss Confederation: European Scientific Platform, 2022. 154 с. С. 104–108.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Особливості професійної підготовки майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Проблеми та перспективи розвитку науки, освіти та суспільства в ХХІ столітті: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції. Полтава: ЦФЕНД, 2021. 71 с. С. 15–17.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Психолого-педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Science and practice: implementation to modern society: Scientific Collection «InterConf», (152): with the Proceedings of the 14th International Scientific and Practical Conference. Scientific Collection «InterConf». Manchester, United Kingdom: Peal Press Ltd., 2023. 603 с. С. 185–193.

Романенко Ю. А. Портфоліо студента: дидактичний аспект. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2012. № 2. С. 38–40.

Султанова Л. Ю. Ціннісні орієнтації майбутнього викладача закладу вищої освіти. Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 2020. № 22 (2020). С. 150–155. URL: 10.15330/msuc.2020.22.150-155

Published

2024-06-07