THE PROBLEM OF FORMING THE HUMANISTICALLY DIRECTED SOCIAL EXPERIENCE OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL HERITAGE OF T.I. PONIMANSKA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-329-335

Keywords:

рrofessor T.I. Ponimanska, scientific and pedagogical heritage, socialization, humanistically oriented social experience, social competence, social behavior, preschool children.

Abstract

The article deals with the important problem of forming the social experience of preschool children in today's conditions. Changes that take place in the society significantly affect the process of forming of social experience in preschool children. The views of Professor T.I. Ponimanskaya on the formation of humanistically oriented social experience of preschoolers. Preschool age is the most important stage in the development of a child's personality. The child begins to master the social world during this period; learns to interact with people; makes the first steps in his social development. The development of our society both now and in the future depends on the values that are formed in children today, on how much the young generation will be ready for a new type of social relations. Thus, the problem of forming the social experience of preschool children becomes particularly significant. A necessary condition for personal development is the accumulation of social experience by the child. An important problem of the pedagogical process of a preschool institution is the formation of components of social experience. Solving it, on the one hand, will help implement a systematic, holistic approach to child development, and on the other hand, correlate this development with life. The social experience of a preschool child is considered as the result of interaction with the surrounding world, not limited only to the assimilation of a certain amount of information, knowledge, skills, samples, as it is related to mastering the methods of activity and communication. Social experience is considered as the result of active interaction of the child with the surrounding world. Having learned experience, the child becomes socially competent.

References

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. Київ, 2021.

Богуш А.М., Гавриш Н.В. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. Київ: Слово, 2008. 408с.

Марчук Г.В. Проблема формування соціального досвіду дошкільників в світлі поглядів Т.І. Поніманської. Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. Вип. 7. Том 1 / упоряд. О.Б. Петренко; ред. кол.: О.Б. Петренко, Т.С. Ціпан, Н.М. Гринькова та ін. Рівне: РДГУ, 2018. С.276–285.

Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: підручник. 4-е вид., випр. Київ: Академвидав, 2018. 448с.

Поніманська Т.І. Теоретико-методичні засади гуманістичного виховання дітей дошкільного віку: Монографія. Рівне: РДГУ, 2006. 364с.

Поніманська Т.І. Люди і я. Світ дорослих як чинник соціалізації особистості дитини. Дошкільне виховання. 1999. №8. С.14–15.

Поніманська Т.І. Формування соціальної компетентності дитини. Нова педагогічна думка. 1998. № 2. С.91–95.

Поніманська Т.І. Дитина і соціум. Дошкільне виховання. 2004. №8. С.4–6.

Рогальська І.П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід. Монографія. Київ: Міленіум, 2008. 400с.

Published

2024-06-07