APPLICATION OF THE COMPETENCY-BASED APPROACH IN MILITARY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AS A KEY CONDITION FOR TRAINING FUTURE MANAGEMENT OFFICERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-18-25Keywords:
competence approach, future military specialists, cadets, institutions of higher military education, competence, competenciesAbstract
The article is devoted to the analysis of the main contradictions in the training of future management officers in the context of a modern full-scale invasion, in particular, the discrepancy between the required and actual level of their readiness to perform functional duties. The main problem of the study is that the educational process in higher education institutions is focused mainly on the acquisition of knowledge, but does not sufficiently form professional competence, which includes practical skills. The purpose of the study is to substantiate the importance of a competency-based approach in the training of managerial officers and to develop recommendations for its implementation in the educational process. The study identifies the key components of military professional competence, including cognitive-operational and professional-personal components, and their interdependence in the training of future officers. The article also emphasizes the importance of creative initiative, independence, creativity, competitiveness and mobility in the context of modern challenges faced by managerial officers. The novelty of the article lies in the proposal to introduce a competency-based approach that focuses on the development of practical skills, forecasting, strategic thinking and ethical education, which will allow future officers to effectively perform their duties in the face of rapid change. It also emphasizes the need to develop new pedagogical technologies that will help cadets adapt to innovative activities and modern military technologies. Thus, the article makes a significant contribution to the methodological substantiation and practical implementation of the competency-based approach in military education, which will ensure the improvement of the quality of training of managerial officers, their readiness for modern challenges and efficiency in performing professional tasks.
References
Бурий С. Формування управлінської культури майбутнього офіцера в процесі практичної підготовки як педагогічна проблема. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер.: Педагогічні науки.
Вип. 1. С. 21–25.
Васильєв О., Заболотний О., Зельницький А., Олефірук В. Модернізація системи військової освіти України та формування загального обрису офіцера майбутнього: реалії і перспективи. Військова освіта. 2019. Вип. 1. С. 70–81.
Мацевко Т. М. Управлінська компетентність офіцерів військово-соціального управління. Вісник Національного університету оборони України. 2015. Вип. 1 (44). С. 148–153.
Олійник Л. В. Компетентнісний підхід як необхідна умова навчання військово-спеціальних дисциплін магістрів військово-соціального управління. Військова освіта. 2016. Вип. 2. С. 153–161.
Полторак С. Т. Розвиток системи вищої військової освіти України та за кордоном: державноуправлінські аспекти. Інвестиції: практика та досвід. 2016. Вип. 3. С. 70–73.