FROM THE EXPERIENCE OF A COMPUTER SCIENCE TEACHER: ORGANIZING DISTANCE LEARNING FOR STUDENTS DURING TIMES OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-360-373

Keywords:

educational process, education during wartime, distance learning, organizational challenges, online services, psychological considerations.

Abstract

The article describes the organization of the educational process in military conditions, using the example of organizing a 6th-grade computer science lesson in a state of war using online services at the First of May Lyceum No. 4 of the First of May City Council. It analyzes the current process of learning, the current state of education in wartime, which requires clear, prompt, and timely decisions, accessible explanations, the development of new regulatory and legislative acts, and adaptation to changing learning conditions. Distance learning requires careful consideration of technical limitations and the anxiety of students, ensuring the organization of a safe and high-quality educational process throughout the academic year. This also includes protecting the rights of participants in the educational process, both in Ukraine and abroad. The article highlights the features of distance learning, including the use of synchronous mode, where students work live with the teacher. It also describes the advantages of asynchronous learning, such as a flexible work schedule and the ability to independently organize one's workday. The authors emphasize key aspects of distance learning, such as interactive interaction during learning, allocating time for independent study of material, and providing consultation support during the learning process. The advantages and disadvantages of this teaching method are also discussed. It is noted that distance learning encompasses innovative information technologies and teaching methods, making it an innovative pedagogical technology that combines and utilizes various pedagogical approaches. Practical examples from the experience of a computer science teacher in organizing the educational process for 6th-grade students in a state of war using online services are highlighted from all types of activities that allow for the effective application of each of these modes: organizational moments and consultations; teaching new material; practical consolidation of learning; control and assessment of knowledge. It is argued that the educational process can be considered successful only if it not only meets urgent societal needs but also lays the foundation for addressing future challenges in student learning.

References

Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2012. № 2. С. 9–14. URL : http://bdpu.org/ sites/bdpu.org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf (дата звернення: 02.10.2022).

Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.

Барбелко Н. С. Онлайн сервіси та платформи для дистанційного навчання. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: зимові диспути: Матеріали II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (4-5.02.2021 р.). Дніпро, 2021. Т. 1. С. 189-190.

Зінов’єва І. С., & Зембіцька А. Г. Порівняльна характеристика сучасних онлайн інструментів тестування знань при дистанційному навчанні. Electronic Modeling. 2021. Т. 43. № 3. C. 109-123.

Краснощік А. Мінімальний набір сервісів для дистанційного навчання. Збірник наукових праць викладачів, аспірантів, магістрантів і студентів фізико-математичного факультету. Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2021. С. 147-150.

Про Haцioнaльну cтpaтeгiю poзвиткy ocвiти в Укpaïнi нa 2012–2021 poки. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (дата звернення: 19.10.2023)

Овсянніков О. С., & Алєксєєва Г. М. Комп'ютерне середовище науково-дослідної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю як об’єкт проектування. Молодь і ринок: Науково-педагогічний журнал. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. № 9 (176). С. 107–112.

Петренко С. Сутність та особливості українських платформ масових відкритих онлайн-курсів (МВОК). Інноватика у вихованні. 2020. Т.2. №.11. С. 165-173.

Розман І. Дистанційне навчання: наслідки та освітні технології. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 1 (3). С. 1–9. URL : http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/904/904 (дата звернення: 19.10.2023)

Хоменко В. Г. Сучасний стан та тенденції професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків : УІПА, 2013. Вип. 40–41. С. 245–252.

Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., & Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782

Khomenko V., Pavlenko L., Pavlenko M., & Khomenko S. Cloud technologies in informational and methodological support of university students’independent study. Information Technologies and Learning Tools. 2020. 77 (3). Р. 223–239. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.2941/.

Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H. M., & Gorbatyuk L. V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements. Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings. 2018. Vol-1. P. 365–378. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf.

Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G., & Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, March. 2014. P. 10717–10726.

Ostenda A., Istomina D., Kravchenko N., Alekseeva G., Nestorenko T., & Horbatiuk L. Роль засобів ІКТ в організації процес у інформування учнів під час карантину. Zeszyty naukowe WST, Katowicach. Польща, 2022, № 14, S. 109-126. https://doi.org/10.54264/0037

Ostenda A., Nestorenko T., & Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2018. С. 186–190.

Shchetynina, O., Horbatiuk, L., Alieksieieva, H. & Kravchenko, N. Implementation of the kanban methodology in the teaching of web technologies for senior students. Modern technologies for solving actual society's problems. Katowice School of Technology. Monograph. Publishing House of Katowice School of Technology, 2022. Р. 171-180. https://doi.org/10.54264/M016

Published

2024-02-28