DEVELOPMENT OF SOCIAL AND PROFESSIONAL COMPETENCES IN FUTURE OFFICERS IN THE PROCESS OF THEIR PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-124-131

Keywords:

professional training, competence development, professional competence, social competence, future officers

Abstract

The article examines the theoretical and practical aspects of the professional training of future officers during the period of russia’s military aggression in Ukraine. It is noted that in the military education system, the application of the competence approach is increasingly relevant, which, in turn, necessitates updating the goals, tasks and technologies of professional training of future servicemen, developing new military educational standards taking into account modern requirements. Attention is focused on the importance of the development of professional and social competences of military education recipients as future participants in military operations. The essence of the concepts: «professional competence of the future officer» (a complex system formation that combines motivational, cognitive, ethical and psychological components that enable a specialist to successfully carry out professional activities) and «social competence of the future officer» (this is an integrated ability to interact effectively with other people in different settings). It has been proven that the professional competence of the future officer is closely related to his social competence, since the acquisition of skills and abilities characteristic of a qualified specialist is impossible without his successful interaction with society, and a high level of social competence will provide an opportunity to be successfully realized in professional activities. The main structural components of the defined competencies of future officers are considered. The acquisition of professional and social competences is substantiated. A conclusion was made about the influence of professional and social competences on the future professional  activity of the recipients of higher military education and their ability to protect their own lives and the lives of subordinates. Ways to optimize the development of professional and social competences in the process of training of future officers are proposed. 

References

Алексеєнко О. В. Особливості розвитку сфери інноваційної діяльності в закладах вищої освіти та наукових установах Збройних Сил України. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ,2020. C. 9–17.

Артюшин Г. М. Актуальні проблеми вищої професійної підготовки військових кадрів. Військова освіта : збірник наукових праць. Київ: ГУКП НМЦВО МОУ. 2001. № 9. С. 123–128.

Беньковська Н. Б. Специфіка формування комунікативної компетентності у майбутніх офіцерів у процесі фахової підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. № 1. 2023. С. 61–65. URL: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-1-09

Брижатий Є.І. Військова освіта в контексті національної безпеки та оборони:сучасний підхід. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 1 (42). НУОУ. 2020. C. 35–45.

Брижатий Є. І. Військово-професійна підготовка майбутніх офіцерів: від готовності до професіоналізму. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 6. С. 13–17.

Васильєв О. М. Сучасні тенденції управління змінами в системі вищої військової освіти. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ, 2020. C. 27–38.

Воєнна доктрина України. URL: https://www.president.gov. ua/documents/5552015-19443.

Колосович О. С. Психологічні аспекти професійної діяльності молодих офіцерів. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2013. Вип. 2. С. 277–285.

Концепція підготовки Збройних Сил України. URL: https:// www.ukrmilitary.com/2016/02/concept-of-the-armed-forces-ofukraine.html.

Нещадим М. І. Військова освіта України: історія, теорія, методологія, практика: монографія. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2003. 852 с.

Олійник Л. В. Теоретико-методичні засади навчання військово-спеціальних дисциплін магістрів військово-соціального управління: експериментальне дослідження. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ, 2020, C. 204–214.

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 25 – Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону, спеціальність 253 – Військове управління (за видами збройних сил). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty. Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/253-Viysk.upr-bak.31.01.22.pdf

Стратегічний оборонний бюлетень України, введений в дію Указом Президента України від 17 вересня 2021 року N 473/2021. URL:

https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-1-09

Цевельов О. Є. Міжнародне безпекове середовище: вплив на формування політики професійної військової освіти в Україні. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: НУОУ, 2021, № 1 (43). C. 322–338.

Published

2024-08-17