FEATURES OF AGREEMENT AND EARLY SPEECH DEVELOPMENT OF A CHILD WITH CEREBRAL PALSY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-153-166

Keywords:

agreement development, early speech development, speech, young children with cerebral palsy, dysarthria

Abstract

The article examines the peculiarities of agreement and early speech development of children with cerebral palsy. An analysis of the theoretical and methodological literature was carried out, which made it possible to outline the specifics of the formation and development of speech at an early age. The essence of the concepts «speech» and «speech activity» has been studied. It was established that during the formation of vocalizations in young children, seven speech functions are distinguished, which the child masters during the agreement period. The stages of communicative and speech  ontogenesis are defined. Attention is focused on the multifaceted nature of speech activity in the agreement period of a child's development. The main conditions for the formation of children's speech activity have been determined. It is noted that children with cerebral palsy have significant deviations in psychophysical development, in particular speech. Modern studies associate this condition with the causal nature of this disorder. Accordingly, the main difficulties of agreement and early speech development of children with cerebral palsy are outlined. In general, children with cerebral palsy have disorders of all components of speech: phonetic-phonemic, lexical, grammatical. Some results of the author's scientific research on the peculiarities of agreement and early speech development of children with cerebral palsy are presented. In particular, the peculiarities of the formation and development of speech in children with cerebral palsy at an early age from the words of their parents are indicated. The dependence of speech development on the child's physical capabilities has been determined. In young children with cerebral palsy, there is a delay in the formation of the basis for the development of speech and its basic prerequisites. A theoretical and empirical analysis of the speech development of children with cerebral palsy allowed us to assume that dysarthria is the main speech disorder in the picture of the neurological status of a child with cerebral palsy. 

References

Азарський І. М. Дитячий церебральний параліч, надбана розумова слабкорозумовість та педагогічна занедбаність. Хмельницький: [б. в.], 2001. 178 с.

Бєлова О. Б., Конопляста С. Ю. Актуальні проблеми інтеграції в освіті дітей з особливими освітніми потребами в Україні. Науковий журнал Хортицької національної академії. № 5. 2021. С. 68–76. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-11

Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. Підручник для студентів вищих навчальних закладів факультетів дошкільної освіти. К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. 408 с.

Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку: теорія і практика: монографія. Суми: Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. 458 с.

Галущенко В. І. Особливості формування просодичного компонента мовлення у дітей зі стертою дизартрією: дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.03. Одеса, 2012.247 с. http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19626. Голуб А. В. Корекція усного мовлення у дітей при дизартріях: дис. канд. пед.наук: 13.00.03. Київ. 2019. 272 с.

Данілавічютє Е. А. Методика подолання фонемо-графічних відхилень у молодших школярів з ДЦП. Теорія і практика сучасної логопедії: збірник наукових праць. Київ: Актуальна освіта. 2004. Вип. 1. С. 99–134.

Ефименко М. М. Детские церебральный параличи. Одесса: [б.и], 2000. 240 с.

Зінченко С. М., Мартинюк, В. Ю., Кос Л. Т., Майструк О. А. Розвиток мовлення та його порушення у дітей від народження до 3-х років (клініко-синдромологічний та корекційний аспекти). Методичний посібник. Київ. 2002. 54 с.

Козявкин В. І., Шестопалова Л. Ф., Подкорытов В. С. Детские церебральные параличи. Медико-психологические проблемы. Львів: НВФ «Укр. технології», 2014. 142 с. https://kozyavkin.com/fileadmin/files/publications

Конопляста С. Ю. Ринолалія від А до Я: Монографія. К.: Книга-плюс. 2015. 315 с.

Синиця, А. О. Логопедичний супровід дитини раннього віку з церебральним паралічем: дис. канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2024. 258 с.

Соботович Є. Ф. Психолінгвістична структура мовленнєвої діяльності і механізми її формування. Науково-метод. посібник. Київ: ІЗМН. 1997. 44 с.

Манько Н. В. Абілітаційна та корекційно-розвивальна робота з дітьми раннього віку із органічним пошкодженням ЦНС. Збірник наукових праць. Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2014. Вип. 65. С. 407–413.

Марченко І. С. Педагогічні заходи з формування комунікативної поведінки дітей із дизартрією при ДЦП: навчально-методичний посібник. К.: Видавничий Дім «Слово», 2013. 96 с.

Published

2024-08-17