INNOVATIVE COMPETENCE OF A MATHEMATICS TEACHER: THEORETICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-132-144

Keywords:

competence, innovations, innovative competence, mathematics teacher, components of innovative competence

Abstract

The article analyzes the theoretical foundations of the innovative competence of a mathematics teacher. It has been established that innovations in mathematics education abroad are primarily associated with interactive platforms, project-based technologies, STEM education, the use of artificial intelligence in education, gamification of the educational environment, flipped learning, and the use of social media in teaching.Innovation in mathematics education is proposed to be understood as a new (or improved) pedagogical product introduced into the educational process (concepts, theories, systems, models, methods, technologies, techniques, etc.) that stimulates its development. The innovative competence of a practicing mathematics teacher is proposed to be interpreted as an integrative quality of their personality, resulting from the synthesis of motives, values, knowledge, skills, and practical subjective experience, ensuring the successful creation, dissemination, and conscious and purposeful application of innovations in mathematics education. The key components of a mathematics teacher’s innovative competence include motivational-value, cognitive, creative-activity, and evaluative-reflective components.The motivational-value component involves a teacher’s motivational and value-based attitude toward mathematics and teaching, as well as a strong interest in systematic changes and modernization in mathematics education. The cognitive component reflects a teacher’s knowledge necessary for creating, testing, and implementing innovations. The creative-activity component determines a teacher’s ability to creatively adapt, implement, and realize innovations in teaching mathematics, as well as their relevant experience.The evaluative-reflective component involves teachers’ awareness of the significance and relevance of their innovative efforts and discoveries, the creation and management of a reflective educational environment in mathematics education, and their ability to reflect on, analyze, and adjust their innovative pedagogical practices.

References

Арюткіна М. В. Психолого-педагогічні засади підготовки студентів економічних спеціальностей до інноваційної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2011. 43 с.

Ачкан В. В. Підготовка майбутніх учителів математики до інноваційної педагогічної діяльності : монографія. Київ : ФОП Маслаков, 2018. 308 с.

Ачкан В. В. Види педагогічних інновацій в контексті підготовки вчителя математики до інноваційної педагогічної діяльності. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». Черкаси, 2015. Вип. 8 (341). С. 75–81.

Бевз В. Г. Інноваційне навчальне середовище підготовки майбутніх учителів математики. Проблеми та перспективи фахової підготовки вчителя математики: зб. наук. праць за матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 30 травня – 1 червня 2018 р.). Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2018. С. 15–17.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. К. : КІС, 2004. С. 47–52.

Будас Ю. О. Формування інноваційної компетентності майбутніх учителів засобами ділової гри. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2013. № 40. С. 29–34. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_2013_40_9.

Бурчак Л. В. Дефініціювання феномену інноваційної компетентності в педагогічній теорії і практиці. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 64, т. 1. С. 126–129.

Власенко К. В., Чумак О. О., Сітак І. В., Ачкан В. В., Кондратьєва О. М. Методика розвитку мотиваційно-ціннісно-орієнтованої готовності студентів-математиків ПВНЗ до впровадження освітніх інновацій. Журнал фізики: Серія конференцій. 2021. Т. 1840, № 1. С. 012008.

Годованюк Т. Г., Ачкан В. В., Годованюк Т. Л. Мотиваційно-ціннісний компонент готовності майбутніх учителів математики до інноваційної педагогічної діяльності. Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань : Вид-во УДПУ, 2018. № 1. С. 7–17.

Державний стандарт базової середньої освіти : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п (дата звернення: 12.01.2025).

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академ-видав, 2004. 352 с. URL: https://library.megu.edu.ua:9443/jspui/handle/123456789/2542

Дубасенюк О. А., Семенюк Т. В., Антонова О. Є. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2003. 192 с.

Закон України «Про освіту» : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 12.01.2025).

Зязюн І. Сучасний викладач технічного вузу: особливості педагогічної дії. Шлях освіти. 1998. № 2. С. 9–13.

Калюжка Н. Використання інтерактивних методів навчання на уроках літературного читання в початковій школі. Humanitarium. 2018. Т. 40, Вип. 2. С. 38–46. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2018_40_2_7.

Козак Л. В. Структурно-компонентна модель підготовки майбутнього викладача дошкільної педагогіки і психології до інноваціної професійної діяльності. Педагогічний процес: теорія і практика, 2013, 2: 98–110.

Коновальчук І. Сутність і структура інноваційної компетентності педагога загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Прикарпатського національного університету. Педагогіка. 2011. Вип. XL. С. 85–88.

Концепція Нової української школи : схвалено Колегією Міністерства освіти і науки України, 27.10.2016 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 12.01.2025).

Коренева І., Кириєнко О. Аналіз сучасних підходів до визначення інноваційної компетентності педагога. Перспективи та інновації науки. 2022. № 2 (7). DOI: https:// doi.org/10.52058/2786-4952-2022-2(7)-369-380.

Кугай Н. В. Методологічні знання майбутнього вчителя математики : монографія. Харків : ФОП Панов А. М., 2017. 336 с.

Кучай О. В. Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти. Рідна школа. 2009. № 11. С. 44–48.

Національна рамка кваліфікацій : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1341-2011-п (дата звернення: 12.01.2025).

Овчарук О. В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи (Бібліотека з освітньої політики) / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: КІС, 2004. С. 5–15.

Пометун О. І., Гупан Н.М., Власов В.С. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с.

Міністерство економіки України. (2020). Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (Наказ № 2736). Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/card/v2736915-20 (дата звернення: 09 квітня 2023 р.).

Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький : Домбровська Я. М., 2016. 473 с.

Barnett H.G. Innovation: the Basis of Cultural Change. New York: McGraw-Hill Book Co., 1953. 223 р.

Barrick R.K. Competence-based Education in the United States / R.K. Barrick // In: Mulder, M. (eds) Competence-based Vocational and Professional Education. Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects, vol 23. Springer, Cham, 2017. DOI: 10.1007/978-3-319-41713-4_12.

Botto M., Federici B., Ferrando I. et al. Innovations in geomatics teaching during the COVID-19 emergency. Applied Geomatics. 2023. Vol. 15. P. 551–564. DOI: 10.1007/ s12518-022-00416-4.

Cezarotto M.A., Martinez P.N., Torres Castillo R.C., Stanford T., Engledowl C., Degardin G., Chamberlin B. Open-Ended Mathematics Learning: Implications From the Design of a Sandbox Game. International Journal of Game-Based Learning. 2024. Vol. 14, No. 1. DOI: 10.4018/IJGBL.337795.

Clark-Wilson A., Hoyles C. A research-informed web-based professional development toolkit to support technology-enhanced mathematics teaching at scale. Educational Studies in Mathematics. 2019. Vol. 102. P. 343–359. DOI: 10.1007/ s10649-018-9836-1.

Glaesser J. Competence in educational theory and practice: a critical discussion. Oxford Review of Education. 2018. Vol. 45, No. 1. P. 70–85. DOI: 10.1080/03054985.2018.1493987.

Gunčaga J., Sýkora V., Schöpf W., Ersari E. Education research focused on geometry teaching in the plane and the space. Advances in Mathematics Education Research. 2024. P. 131–163.

Hero L.-M., Lindfors E., Taatila V. Individual Innovation Competence: ASystematic Review and Future Research Agenda. International Journal of Higher Education. 2017. Vol. 6, No 5. P. 103–121.

Klopfer E., Scheintaub H., Huang W., Wendel D., Roque R. The Simulation Cycle: Combining Games, Simulations, Engineering and Science Using StarLogo TNG. E-Learning and Digital Media. 2009. Vol. 6, No. 1. P. 71–96. DOI: 10.2304/elea.2009.6.1.71.

Li K., Wijaya T.T., Chen X. et al. Exploring the factors affecting elementary mathematics teachers’ innovative behavior: an integration of social cognitive theory. Scientific Reports. 2024. Vol. 14. P. 2108. DOI: 10.1038/s41598-024-52604-4.

Luckin R. Nurturing human intelligence in the age of AI: rethinking education for the future. Development and Learning in Organizations. 2024. DOI: 10.1108/DLO- 04-2024-0108.

Marí-Benlloch M., Martínez-Gómez M., Marin-Garcia J.A. Webster’s Collegiate Dictionary. Springfield, Massachusetts: Merriam-Webster, 1998. 1559 p. P. 235.

Mikelsone I., Grava J., Pole V. Pre-school Teachers’ professional development needs concerning competency-based teaching. Cypriot Journal of Educational Science. 2022. Vol. 17, No. 1. P. 296–309. DOI: 10.18844/cjes.v17i1.6716.

Polizzi S.J., Zhu Y., Reid J.W. et al. Science and mathematics teacher communities of practice: social influences on discipline-based identity and self-efficacy beliefs. International Journal of STEM Education. 2021. Vol. 8. P. 30. DOI: 10.1186/ s40594-021-00275-2.

Raven J. Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. London: H.K. Lewis, 1984. 251 p.

Torres Castillo R. How Classroom Gameplay Changes Teachers: Perceptions and Takeaways on the Use of Computer Games After a Classroom Intervention. Journal of Advanced Technological Education. 2023. Vol. 2, No. 2. DOI: 10.5281/zenodo.8302924.

Wang Y., Huang Z. Research on Cultivating Senior High School Students’ Innovative Thinking in Mathematics Based on Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. P. 91.

Published

2025-05-30