IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS OF FIRE SAFETY OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF SES OF UKRAINE

Authors

Keywords:

research competence, fire safety specialist, research activity, pedagogical conditions, self-review, academic integrity, reflection.

Abstract

The presented article presents the relevance of formation, describes the process of research competence of future fire safety specialists of higher education institutions of the State Emergency Service of Ukraine, reveals the theoretical background and practical implementation of pedagogical conditions of formation within the framework of an experimental study. All activities carried out during this process are organized for higher education students of the experimental group to evaluate their performance in comparison with the control group. The stages of experimental research are listed, in particular, organizational (determinative stage of the experiment), procedural (formative stage of the experiment) and interpretive (systematization and generalization of the obtained results). The need is theoretically substantiated in detail, the process is described, and the result of the implementation of measures to ensure the implementation of each pedagogical condition for the formation of research competence of future fire safety specialists of three classes of conditions, namely: organizational class (conditions: assessment of the educational space; ensuring academic integrity; creation of informational scientific support; ensuring the participation of cadets in conferences, symposia, exhibitions, competitions, etc.; mandatory publication of research results); psychological and pedagogical class (conditions: intensification of educational activities; increasing the activity of the teacher's attention to the independent work of the cadets; ensuring the interconnection of disciplines with the content of the professional activity of fire safety specialists in the process of acquiring knowledge, skills and abilities to solve research tasks; the involvement of the cadets to research work). activities within the work of graduate departments); methodological class (conditions: orientation of professional training technologies to create favorable conditions for self-improvement; ensuring the unity of theoretical and practical training; introduction of optional courses into the educational process; taking into account the results of prolonged diagnostics of the levels of research competence formation). It was determined that the direction of further research is to obtain the results of research-experimental work on the verification of pedagogical conditions and models of the formation of research competence of future fire safety specialists.

References

Основи психології : навчальний посібник: в 2 т. Т. 1. / Вареник В. В. та ін. ; за заг. ред проф. Капської А. Й. та Сафіна О. Д. Черкаси : ЧІПБ ім. Героїв Чорнобиля НУЦЗУ, 2014. 360 с.

Вовк Н. П. Застосування активних форм та методів навчання у процесі розвитку професійно важливих якостей курсантів – майбутніх працівників ДПН МНС України. Вісник Національного університету оборони України. 2011. № 3 (22). С. 11–16.

Євтух М. Б., Борисенко Л. Л. Модель системи формування науково-дослідницької компетентності у студентів економічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2015. № 1 (64). С. 74–98.

Головань М. С., Яценко В. В. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. Випуск VII. Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2012. С. 55–62.

Омельяненко С. В. Педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. 2014. 3 (54), додаток 2, том 2. С. 441–445.

Орішко Н. К. Специфіка самовдосконалення особистості на різних етапах її онтогенезу. Проблеми сучасної психології. 2013. Випуск 21. С. 507–519.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Методичні педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки // Теорія і практика гасіння пожеж та ліквідації надзвичайних ситуацій: Матеріали ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції 27 квітня 2023 року. ‒ Черкаси: ЧІПБ імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України, 2023. С. 228-230.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Організаційні педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ : БДПУ, 2022. Вип. 3. С. 348–360.

Пелипенко М. М., Ножко І. О., Лагно Д. В. Психолого-педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України // Science and practice: implementation to modern society: Scientific Collection «InterConf», (152): with the Proceedings of the 14th International Scientific and Practical Conference, April 26-28, 2023 / Scientific Collection «InterConf». Manchester, UK: Peal Press Ltd., 2023. С. 185-193.

Пелипенко М. М., Ножко І. О. Теоретичний аналіз процесу газообміну в закритому приміщенні під час пожежі. Надзвичайні ситуації: безпека та захист: Матеріали ХІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 27-28 жовтня 2022 року. Черкаси : ЧІПБ ім. Героїв Чорнобиля НУЦЗ України, 2022. С. 182-184. 11. Пономарьова Г. Ф. Інноваційно-дослідницька компетентність магістрів – запорука розвитку інноваційного потенціалу ВНЗ. Міжнародний науковий вісник. 2014. Вип. 8 (27). С. 177–182.

Слободяник М. С. Наукова бібліотека: еволюція структури і функцій. Київ, 1995. 267 с.

Тітаренко Н. Ю. Педагогічні умови формування дослідницької компетентності студентів. Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис, 2015, 3: 243-247.

Хлипавка Г. Г. Українська мова (за проф. спрямуванням). Збірник тестових завдань. Львів : ЛДУ БЖД., 2013. 64 с.

Хміль Н. А. Веб-портфоліо як засіб формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій в освітньому процесі. International academy Journal Web of Scholar. 2018. January 1 (19), Vol. 4. Р. 44–47.

Чайченко Н. Н., Пташенчук О. О. Педагогічні умови формування дослідницької компетентності майбутніх учителів біології. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2016, С. 25-29.

Чистякова І. А. Дослідницька компетентність як складова професійної компетентності магістрів: досвід США. Становлення і розвиток педагогіки (м. Івано-Франківськ, 23-24 грудня 2016 р.). Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2016. С. 168–171.

Шудренко І. В. Застосування інноваційних технологій навчання при вивченні дисципліни «Цивільний захист». Стратегія реформування організації цивільного захисту. Том 1. Цивільний захист України: сучасний стан, здобутки, проблеми, перспективи розвитку: Матеріали науково-практичної конференції. Київ : ІДУЦЗ, 2018. С. 335–337.

Unicheck Blog on Plagiarism. URL : https://unicheck.com/blog/plagiarism-checker-google-classroom (дата звернення: 21.09.2023).

Published

2024-03-01