PEDAGOGICAL PRACTICE AS AN IMPORTANT COMPONENT OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS FOR THE USE OF CLOUD TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-129-144

Keywords:

pedagogical practice, professional training, future teacher, cloud technologies in the educational process.

Abstract

One of the essential trends in developing the Ukrainian educational space is the use of digital technologies. The article analyzes the scientific developments of scientists regarding the professional training of future teachers; problems of forming students for professional activity; the use of cloud technologies in the educational process. Pedagogical practice is an integral and important link in the professional development of students of higher education, and its completion is the leading stage in the practical application of the acquired theoretical knowledge. The purpose of the article is to determine the functions, principles, purpose, content, and tasks of pedagogical practice in the context of forming the professional readiness of future teachers to use cloud technologies in the educational process. According to the Project of the Standard of Higher Education of Ukraine of the first (bachelor) level, the field of knowledge 01 Education/Pedagogy, specialty 014 Secondary education (by subject specialties) (2023) and consideration of educational and professional programs, it was found that there are the following types of practice: educational and production Methodical aspects of conducting various types of pedagogical practice in the process of preparing future teachers of various specialties to use cloud-based services are considered in the work. It is noted that the formation of professional readiness in this area of pedagogical activity is based on certain principles (practical (professional) focus; consciousness and activity; focus on the development of independence in the use of cloud technologies in the educational process) and is carried out as a sequence of basic, information-technological and quasi-professional stages. During pedagogical practices, the formation of sustainable skills and the desire for conscious use of cloud technologies are expected; examples of digital-oriented tasks are given. Continuous practical training of future teachers within the specified types of practice is aimed at forming their professional readiness to organize the educational process with the use of cloud technologies.

References

Бабіч В. І. Професійна підготовка майбутніх учителів до виховання соціально здорових підлітків: теорія і практика : монографія / Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Луганськ : Вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2015. 488 с.

Бахмат Н. В. Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки вчителів початкової школи в умовах інформаційно-освітнього середовища вищого навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2017. 510 с.

Брославська Л. Я., Мащенко С. Г. Педагогічна практика як перевірка якості підготовки вчителя іноземної мови. Наукові записки кафедри педагогіки. 2015. № 29. С. 25–34.

Воровка М. І., Проценко А. А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 69. Т. 2. С. 57–62.

Гончаренко Л. А. Готовність педагогів до діяльності у полікультурному середовищі. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон, 2004. Вип. 37. С. 76–80.

Горовенко О. А. Педагогічна практика як основа розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 304–313.

Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.

Євтух М. Особливості підготовки сучасного вчителя нової української школи (передумови стандартизації). Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 13 (169). С. 78–82.

Зязюн І. А. Процеси модернізації сучасної педагогічної освіти в Україні. Професійна освіта: педагогіка і психологія: польсько-український журнал. Ченстохова – Київ : AJD, 2006. Вип. VIII. С. 105–115.

Казакова Н. В. Організаційно-методичні засади педагогічної практики майбутніх учителів початкової школи в умовах ступеневої підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2005. 22 с.

Кисельова О., Омельченко А. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 285–294.

Кремень В. С. Підготовка вчителя: виклики і відповіді. Вісник НАПН України. 2023. № 5 (1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5104.

Литвинова С. Г. Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.10. Київ, 2016. 602 с.

Ліненко А. Ф. Механізми формування готовності майбутніх учителів до педагогічної діяльності. Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки. Одеса. 2001. Вип. 5. С. 5–9.

Ничкало Н., Лук’янова Л., Хомич Л. Професійна підготовка вчителя: українські реалії, зарубіжний досвід : наук.-аналіт. доп. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; За ред. В. Кременя. Київ : Вид-во ТОВ «Юрка Любченка». 2021. 54 с.

Онищенко Н. П. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 3. С. 55–60. URL : http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/74/part_3/12.pdf (дата звернення: 19.06.2023).

Пелех Ю. Проблемно-пошуковий підхід до визначення структури формування ціннісно-смислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності. Педагогічні науки. Зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 47–52.

Попель М. В. Хмарний сервіс SageMathCloud як засіб формування професійних компетентностей вчителя математики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.10. Київ, 2017. 310 с.

Проєкт Стандарту вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня, галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями) (2023). URL : http://surl.li/gxlpg (дата звернення: 19.05.2023).

Стеценко Н. М., Ткачук Г. В. Підготовка вчителя інформатики в умовах використання хмарних технологій. Новітні інформаційно-комунікаційні технології в освіті : матеріали III Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. молодих учених та студентів (м. Полтава, 18-19 листоп. 2015 р.). Полтава : ФОБ Болотін А. В., 2015. С. 74–76. URL : http://surl.li/jpbox (дата звернення : 20.06.2023).

Харківська А. А. Підготовка майбутніх педагогів в умовах цифрового освітнього простору закладу вищої освіти. Наукові розробки, передові технології, інновації : матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. 2020. С. 195–198.

Хміль Н. А. Теорія і практика формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій у навчально-виховному процесі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2021, 634 с.

Шиян Н. І., Криворучко А. В., Стрижак С. В. Підготовка майбутніх учителів хімії до застосування хмарних сервісів у професійній діяльності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород : Говерла, 2021. Вип. 1 (48). С. 450–454.

Top 100 Tools for Learning 2022. URL : http://surl.li/jpbli (дата звернення: 20.07.2023).

Published

2023-09-07

Issue

Section

INFORMATIONAL AND COMMUNICATIONAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION