ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОГО БАР’ЄРА ЯК УМОВА ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-13-25

Ключові слова:

партнерська взаємодія, емоційний барʼєр, вольовий барʼєр, мотивація, саморегуляція

Анотація

Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню ролі емоційно-вольових бар’єрів у впровадженні педагогіки партнерства. В сучасній освіті зростає потреба в розвитку стійких навичок саморегуляції та мотивації як в учнів, так і вчителів, що є ключовими чинниками для побудови гармонійних партнерських відносин і досягнення спільних навчальних цілей. Автори доводять, що успішна співпраця субʼєктів освітнього процесу значною мірою залежить від подолання або запобігання емоційно-вольових барʼєрів. Метою статті є розкриття сутності емоційно-вольових барєрів, що перешкоджають налагодженню партнерської взаємодії. У ході дослідження було вирішено низку проблем: обґрунтовано концепцію партнерської взаємодії в освітньому процесі, що базується на принципах рівності, прозорості, взаєморозуміння та підтримки між усіма субʼєктами; проаналізовано сучасні підходи до визначення цього поняття, виокремлено основні характеристики та принципи, що визначають партнерську взаємодію з позиції субʼєктності та демократичності; узагальнено погляди вчених на умови впровадження партнерської взаємодії; розкрито роль емоційно-вольового компоненту в контексті педагогіки партнерства; виокремлено емоційно-вольові бар’єри, що заважають ефективній співпраці у партнерській взаємодії, а саме: бар’єри актуалізації негативних слідів емоційної памʼяті, бар’єри негативного емоційного фону, а також вольові бар’єри, що включають несформованість вольових якостей, безвольову поведінку та відсутність мотивації до вольової дії; детально проаналізовано, як ці бар’єри впливають на когнітивну діяльність, мотивацію та міжособистісну взаємодію субʼєктів освітнього процесу. У статті обґрунтовується доцільність подальших досліджень у сфері впровадження педагогіки партнерства та розробки практичних інструментів для підтримки емоційно-вольової регуляції в освітньому процесі, що сприятиме покращенню співпраці субʼєктів взаємодії, досягненню спільних освітніх цілей і формуванню навичок саморегуляції.

Посилання

Арістова Н. О. Формування професійної суб’єктності майбутніх філологів: теорія і практика: монографія. Київ: Інтерсервіс, 2017. 400 с.

Гапійчук І. М. Педагогічні умови емоційної взаємодії «викладач-студент» у процесі навчання у класичному університеті: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2003. 242 с.

Глазкова І. Я. Бар’єрна педагогіка як новий напрям педагогічної науки. Міждисциплінарність як методологія гуманітарних наук: мова, освіта, культура: матеріал міжн. науково-практ. конф. 2012. Ч.2. С. 31–34.

Глазкова І. Я. Діагностичні методики сформованості у майбутніх учителів компетентності запобігання і подолання педагогічних бар’єрів. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2014. Вип. 1. С. 65–68.

Глазкова І. Я. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх учителів компетентності запобігання і подолання педагогічних бар’єрів у процесі професійної підготовки: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Харків, 2013. 566 с.

Дідух В. В. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до взаємодії з учасниками освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства: дис. … д-ра. філософії: 015. Чернівці, 2021, 344 с.

Коханова О. П. Психологічні особливості формування здатності до партнерської взаємодії майбутніх учителів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2012. 200 с.

Кузнєцов М. А., Діомідова Н. Ю. Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів в умовах іспиту : монографія. Харків: «Діса плюс», 2017.189 с.

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2010. 496 с.

Нова українська школа: формуємо продуктивну комунікацію в контексті демократизації освіти / упоряд. Л. П. Ходанич. Ужгород: ЗІППО, 2022. 123 с.

Онаць О. Суб’єктна партнерська взаємодія у реалізації державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти як інновація. Проблеми сучасного підручника. 2024. №31. С. 117–130

Сопілко Н. В. Особливості подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання: дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Хмельницький, 2008. 268 с.

Татаринцева Г. Методологічні підходи до визначення поняття «партнерство». Наука молода. 2007. № 8. С. 145–150.

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Шехавцова С. Суб’єкт-суб’єктна педагогічна взаємодія як механізм формування суб’єктивності студента до професійно-педагогічної діяльності. Молодь і ринок. 2014. № 9. С. 50–54.

Шигонська Н. В. Філософський, психологічний, соціологічний та педагогічний аспекти сутності категорії «професійна взаємодія». Вісник Житомирського державного університету, 2008. № 42. С. 160–164.

Cook-Sather A., Bovill C., Felten P. Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. San Francisco: Jossey-Bass, 2014. 257 p.

Healey M., Flint A., Harrington K. Engagement through partnership: Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy, 2014.

Kuhl J. The volitional basis of Personality Systems Interaction Theory: Applicationsin learning and treatment contexts. International Journal of Educational Research. 2000. 33(7–8), P. 665–703.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30