OVERCOMING THE EMOTIONAL-VOLITIONAL BARRIER AS A CONDITION FOR THE IMPLEMENTATION OF PARTNERSHIP PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-13-25

Keywords:

partnership interaction, emotional barrier, volitional barrier, motivation, self-regulation

Abstract

The article is dedicated to the theoretical substantiation of the role of emotionalvolitional barriers in the implementation of partnership pedagogy. In modern education, there is a growing need for the development of strong self-regulation and motivation skills among students and teachers, which are key factors in building harmonious partnerships and achieving shared educational goals. The authors argue that successful cooperation between the participants in the educational process largely depends on overcoming or preventing emotional-volitional barriers. The article aims to reveal the essence of emotional-volitional barriers that hinder the establishment of partnership interaction. The study addresses several issues: it substantiates the concept of partnership interaction in the educational process, based on the principles of equality, transparency, mutual understanding, and support among all participants; it analyzes contemporary approaches to defining this concept, highlighting key characteristics and principles that define partnership interaction from the perspective of subjectivity and democracy; it summarizes scholars’ views on the conditions for implementing partnership interaction; it reveals the role of the emotional-volitional component in the context of partnership pedagogy; it identifies the emotional-volitional barriers that hinder effective collaboration in partnership interaction, specifically: barriers related to the activation of negative emotional memory traces, barriers of a negative emotional background, as well as volitional barriers, including underdeveloped volitional qualities, lack of willpower, and lack of motivation for volitional action; and it thoroughly analyzes how these barriers affect cognitive activity, motivation, and interpersonal interaction among the participants in the educational process. The article substantiates the necessity of further research in the field of partnership pedagogy implementation and the development of practical tools to support emotionalvolitional regulation in the educational process, which will contribute to improving cooperation among participants, achieving shared educational goals, and fostering selfregulation skills.

References

Арістова Н. О. Формування професійної суб’єктності майбутніх філологів: теорія і практика: монографія. Київ: Інтерсервіс, 2017. 400 с.

Гапійчук І. М. Педагогічні умови емоційної взаємодії «викладач-студент» у процесі навчання у класичному університеті: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2003. 242 с.

Глазкова І. Я. Бар’єрна педагогіка як новий напрям педагогічної науки. Міждисциплінарність як методологія гуманітарних наук: мова, освіта, культура: матеріал міжн. науково-практ. конф. 2012. Ч.2. С. 31–34.

Глазкова І. Я. Діагностичні методики сформованості у майбутніх учителів компетентності запобігання і подолання педагогічних бар’єрів. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2014. Вип. 1. С. 65–68.

Глазкова І. Я. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх учителів компетентності запобігання і подолання педагогічних бар’єрів у процесі професійної підготовки: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Харків, 2013. 566 с.

Дідух В. В. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до взаємодії з учасниками освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства: дис. … д-ра. філософії: 015. Чернівці, 2021, 344 с.

Коханова О. П. Психологічні особливості формування здатності до партнерської взаємодії майбутніх учителів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2012. 200 с.

Кузнєцов М. А., Діомідова Н. Ю. Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів в умовах іспиту : монографія. Харків: «Діса плюс», 2017.189 с.

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2010. 496 с.

Нова українська школа: формуємо продуктивну комунікацію в контексті демократизації освіти / упоряд. Л. П. Ходанич. Ужгород: ЗІППО, 2022. 123 с.

Онаць О. Суб’єктна партнерська взаємодія у реалізації державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти як інновація. Проблеми сучасного підручника. 2024. №31. С. 117–130

Сопілко Н. В. Особливості подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання: дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Хмельницький, 2008. 268 с.

Татаринцева Г. Методологічні підходи до визначення поняття «партнерство». Наука молода. 2007. № 8. С. 145–150.

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Шехавцова С. Суб’єкт-суб’єктна педагогічна взаємодія як механізм формування суб’єктивності студента до професійно-педагогічної діяльності. Молодь і ринок. 2014. № 9. С. 50–54.

Шигонська Н. В. Філософський, психологічний, соціологічний та педагогічний аспекти сутності категорії «професійна взаємодія». Вісник Житомирського державного університету, 2008. № 42. С. 160–164.

Cook-Sather A., Bovill C., Felten P. Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. San Francisco: Jossey-Bass, 2014. 257 p.

Healey M., Flint A., Harrington K. Engagement through partnership: Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy, 2014.

Kuhl J. The volitional basis of Personality Systems Interaction Theory: Applicationsin learning and treatment contexts. International Journal of Educational Research. 2000. 33(7–8), P. 665–703.

Published

2024-12-30