ФАСИЛІТАЦІЯ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЯК МЕТОД ПІДВИЩЕННЯ ПРОДУКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Лада ЧЕМОНІНА Бердянський державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0002-2599-4393
  • Михайло КОРОБОВ Бердянський державний педагогічний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-85-95

Ключові слова:

фасилітація, продуктивність навчання, педагог-фасилітатор, іноземна мова, урок

Анотація

Статтю присвячено важливій ключовій проблемі сучасної педагогічної науки – упровадженню інноваційного підходу до викладання іноземної мови, що передбачає фасилітаційну діяльність педагога. Актуальність обраної проблеми визначається вимогами, які сьогодні висуваються до мовної освіти українців, оскільки, згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти випускники ЗЗСО мають бути здатними спілкуватися іноземними мовами, що забезпечить їхнє духовне, культурне, національне самовираження, сприятиме збагаченню емоційно-чуттєвого досвіду, творчій самореалізації, формуванню ціннісних орієнтацій і ставлень та залученню до міжкультурного діалогу. Тому особистість учителя іноземних мов відіграє важливу роль у формуванні іншомовної компетентності сучасних школярів. Посилаючись на результати досліджень авторитетних зарубіжних і вітчизняних учених, автори здійснили аналіз дефініції «фасилітація», визначивши її основну рису – включення педагога у процес мовної (емоційної) взаємодії зі здобувачами освіти у процесі навчання, та подали перелік принципів фасилітаційної діяльності (особистісно орієнтованого навчання; довіри, прийняття і схвалення; емпатії; конгруентності; емоційного балансу; неконкурентного середовища; активного слухання; проактивності; партнерства; ненасильницького спілкування; грамотної регуляції поведінки; діалогу), схарактеризувавши кожен з них з точки зору фахових компетентностей учителя іноземної мови. У пропонованій статті авторами переконливо обґрунтовано роль педагога-фасилітатора, яка полягає у навчанні школярів іноземної мови через надання можливості критично і самостійно мислити, висловлювати власні думки й аргументувати обрані позиції та прийняті рішення. У поданій публікації зроблено акцент на тому, що мовна взаємодія, яка є результатом фасилітаційної діяльності фахівця у галузі іншомовної освіти на уроках, продукує розвиток у здобувачів загальної середньої освіти як навичок говоріння, так і мислення – показника сформованості іншомовної комунікативної компетентності. Стаття буде корисною педагогам, які працюють в Новій українській школі й активно впроваджують освітні інновації на уроках іноземної мови, та стане в нагоді викладачам педагогічних ЗВО, які здійснюють підготовку майбутніх учителів іноземних мов.

Посилання

Гусакова О. О. Фасилітативні вміння майбутніх учителів іноземної мови: характеристика та структура. Освіта та педагогічна наука. 2021. № 1 (176). С. 53–62.

Гуцол М. Фасилітація, як один із методів педагогічного навчання іноземних мов у закладах вищої освіти України. Modern trends in foreign languages research and teaching: proceedings of the 2nd International scientific and practical online conference (Poltava, 18–19 May 2023). Poltava: Astraya, 2023. P. 68–73.

Казанжи М. Й. Поняття фасилятивності, її види та деякі грані прояву основної функції. Теорія і практика сучасної психології. 2012. Вип. 5. С. 19–28.

Кошечко Н. Фасилітація як інноваційна технологія управління педагогічними конфліктами у закладах вищої освіти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка. 2018. № 8. Т. 2. С. 24–29.

Професійне мовлення вчителя. Короткий словник термінів / уклад.: Л. П. Ходанич, Т. В. Палько. Ужгород: Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти, 2018. 84 с.

Психологічна енциклопедія. Від А до Я / уклад. О. Степанов. Київ: ВЦ «Академія», 2006. 424 с.

Психологічний словник. Фасилітація. URL: https://psyhology.space/slovnykpost/fasylitacziya/ (дата звернення: 16.10.2024).

Тлумачний словник української мови URL: [https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%84%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F] (дата звернення: 16.10.2024).

Babicheva H. Іnterweaving facilitated and traditional training at the intensive english course among army officers. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2020. Червень. С. 14–18. URL: https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.03 (дата звернення: 27.09.2024).

Harmer J. How to teach English. Harlow, UK: Pearson education. 2007. URL: https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ References Papers. aspx?ReferenceID=2623087 (дата звернення: 01.10.2024).

Hedge T. Teaching and learning in the language classroom. USA: Oxford University Press. 2000. 23 р.

Rogers C. R. The interpersonal relationship in the facilitation of learning. Educational Forum. 1976. Vol. XI. № 4. Р. 136–154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30