FACILITATION IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES AS A METHOD FOR BOOSTING LEARNING PRODUCTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-85-95

Keywords:

facilitation, learning productivity, teacher-facilitator, foreign language, lesson

Abstract

This article addresses a key issue in contemporary educational science: implementing an innovative approach to foreign language teaching that includes the teacher’s facilitative role. The relevance of this topic stems from current requirements for language education in Ukraine. According to the State Standard of Secondary Education, graduates must be able to communicate in foreign languages, which supports their spiritual, cultural, and national self-expression, enriches their emotional experience, aids in creative selfrealization, shapes value orientations, and fosters intercultural dialogue. Therefore, the foreign language teacher’s personality plays a crucial role in developing students’ foreign language competence. Referring to the research of respected foreign and domestic scholars, the authors analyze the concept of «facilitation», highlighting its core characteristic: the teacher's involvement in a language-based (emotional) interaction with students during the learning process. The article outlines facilitative principles, including learner-centered education, trust, acceptance and encouragement, empathy, congruence, emotional balance, a non-competitive environment, active listening, proactivity, partnership, nonviolent communication, effective behavior management, and dialogue, each described in terms of the professional competencies of a foreign language teacher. The authors convincingly argue for the role of the teacher-facilitator, who teaches foreign languages by enabling students to think critically and independently, express their ideas, and justify their views and decisions. The publication emphasizes that language interaction resulting from facilitative activities in foreign language education fosters the development of both speaking and thinking skills, indicating the formation of foreign language communicative competence in secondary school students. This article will be useful for teachers working within the New Ukrainian School, who actively implement educational innovations in foreign language lessons, and for instructors in pedagogical institutions who train future foreign language teachers.

References

Гусакова О. О. Фасилітативні вміння майбутніх учителів іноземної мови: характеристика та структура. Освіта та педагогічна наука. 2021. № 1 (176). С. 53–62.

Гуцол М. Фасилітація, як один із методів педагогічного навчання іноземних мов у закладах вищої освіти України. Modern trends in foreign languages research and teaching: proceedings of the 2nd International scientific and practical online conference (Poltava, 18–19 May 2023). Poltava: Astraya, 2023. P. 68–73.

Казанжи М. Й. Поняття фасилятивності, її види та деякі грані прояву основної функції. Теорія і практика сучасної психології. 2012. Вип. 5. С. 19–28.

Кошечко Н. Фасилітація як інноваційна технологія управління педагогічними конфліктами у закладах вищої освіти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка. 2018. № 8. Т. 2. С. 24–29.

Професійне мовлення вчителя. Короткий словник термінів / уклад.: Л. П. Ходанич, Т. В. Палько. Ужгород: Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти, 2018. 84 с.

Психологічна енциклопедія. Від А до Я / уклад. О. Степанов. Київ: ВЦ «Академія», 2006. 424 с.

Психологічний словник. Фасилітація. URL: https://psyhology.space/slovnykpost/fasylitacziya/ (дата звернення: 16.10.2024).

Тлумачний словник української мови URL: [https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%84%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F] (дата звернення: 16.10.2024).

Babicheva H. Іnterweaving facilitated and traditional training at the intensive english course among army officers. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2020. Червень. С. 14–18. URL: https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.03 (дата звернення: 27.09.2024).

Harmer J. How to teach English. Harlow, UK: Pearson education. 2007. URL: https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ References Papers. aspx?ReferenceID=2623087 (дата звернення: 01.10.2024).

Hedge T. Teaching and learning in the language classroom. USA: Oxford University Press. 2000. 23 р.

Rogers C. R. The interpersonal relationship in the facilitation of learning. Educational Forum. 1976. Vol. XI. № 4. Р. 136–154.

Downloads

Published

2024-12-30