ТЕХНОЛОГІЇ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-108-118Ключові слова:
технології, практико-орієнтований підхід, майбутні фахівці фізичної культури і спортуАнотація
Статтю присвячено вивченню питання реалізації практико-орієнтованого підходу у підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Науковці зазначають, що сьогодні постала проблема пошуку сучасних технологій застосування практико-орієнтованого підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури та спорту, які на основі отриманих знань та практичних навичок будуть здатні до їх застосування у навчально-тренувальній діяльності. Мета статті - визначення сутності практико-орієнтованого підходу у підготовці фахівців фізичної культури і спорту та з’ясування думки викладачів щодо розробки та використання методів навчання для його реалізації. У статті на основі аналізу робіт українських науковців розкрито сутність практико-орієнтованого підходу у підготовці майбутніх фахівців; визначено, що реалізацію практико-орієнтованого підходу у підготовці фахівців фізичної культури і спорту забезпечує використання технологій інтерактивного, контекстно-компетентнісного та саморегульованого навчання; визначено технології реалізації практико-орієнтованого підходу; описано результати дослідження, проведеного на підставі опитування викладачів Бердянського державного педагогічного університету, які здійснюють підготовку майбутніх фахівців фізичної культури і спорту, зокрема досліджено досвід викладачів щодо застосування технологій реалізації практико-орієнтованого підходу. У результаті опитування викладачів з’ясовано, що найчастіше такі методи навчання, як case-study (кейс-стаді), майстер-класи, ділові ігри мають своє застосування у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін «Професійна діяльність у сфері фізичної культури і спорту», «Професійна майстерність тренера-викладача», «Теорія та методика фізичного виховання», «Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності», «Методика викладання фізичного виховання у ЗВО». У процесі викладання спортивно-педагогічних дисциплін найбільше мають своє застосування саме майстер-класи, у ході яких викладачі діляться своїм практичним досвідом реалізації технологій навчання, що сприяє формуванню практичних вмінь та навичок у здобувачів вищої освіти.
Посилання
Антонова О. Є. Практико-орієнтований підхід у формуванні професійної майстерності майбутнього вчителя. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир, 2016. С. 262–285.
Безкопильний О. О. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі: теорія та методика : монографія. Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2020. 552 с.
Бобраков С. Реформування змісту професійної підготовки вчителів у ВНЗ Німеччини: практико-орієнтований підхід. Порівняльна професійна педагогіка. 2012. № 2. С. 161–168.
Дубяга С., Гузь В., Шкільова Г. Практико-орієнтований підхід до підготовки майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2019. № 2 (23). C. 100–105.
Житник Н. В. Практико-орієнтована підготовка фахівців в умовах регіонального вищого навчального закладу. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2015. Вип. 9. С. 29–35.
Іваній І. В. Культуролого-акмеологічний підхід до організації підготовки магістрів фізкультурних спеціальностей. Освітологічний дискурс. 2017. №1–2. С. 38–51.
Карбованець О., Куруц Н., Голуб Н., Майорош А. Метод проектів – сучасна педагогічна технологія навчання освітніх закладів різних рівнів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2008. Вип. 15. С. 80–83.
Карпюк Р. П. Методологічні підходи до підготовки майбутніх учителів фізичної культури в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. Вип. 3К (44). С. 311–313. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5404/Karpiuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 16.05.2024).
Кірсанова О. В. Майстер-клас як групова форма підготовки майбутніх вчителів початкових класів. URL: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/MAYSTER-KLAS-YAK-HRUPOVA-FORMA-PIDHOTOVKY-MAYBUTNIKH-VCHYTELIVPOCHATKOVYKH-KLASIV.pdf. (дата звернення: 14.05.2024).
Коновальська Л. О. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи в старшій школі Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2017. № 2. С .233–238.
Лікучова С. А. Застосування методу проєктів у навчанні студентів ЗВО. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2019/326-314-8.pdf. (дата звернення: 14.05.2024).
Міцкевич Н. І. Підготовка майбутніх фахівців фізичної культури та спорту. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали XIV Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених, Суми, 24-25 квітня 2014 р., Суми: СумДПУ ім. A. C. Макаренка, 2014. С. 325–329.
Осадченко Т. М. Засоби професійної підготовки майбутнього вчителя фізичного виховання. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/5737/1/Zasoby_profesiynoyi.pdf. (дата звернення: 16.05.2024).
Самсутіна Н. М. Формування професійних функціональних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури у процесі фахової підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2011. С.130–131.
Семенець Л. Е. Майстер-клас як форма методичної роботи творчого вчителя. URL: https://naurok.com.ua/mayster-klas-yak-forma-metodichnoh-roboti-tvorchogovchitelya-152096.html. (дата звернення: 16.05.2024).
Стражнікова І. В. Підготовка фахівців для закладів вищої освіти: практикоорієнтований підхід. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 31 березня – 2 квітня 2021 р.). У 2 томах. Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. Харків, 2021. Т.2. С. 194–198.
Шевченко А. О. Новітні підходи до професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2012. № 4. С. 115–119.