TECHNOLOGIES OF PRACTICE-ORIENTED APPROACH IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-108-118

Keywords:

technologies, practice-oriented approach, future specialists in physical culture and sports

Abstract

The article is devoted to the study of the issue of implementing a practice-oriented approach in the training of future specialists in physical culture and sports. Scientists note that today there is a problem of the problem of finding modern technologies for applying a practice-oriented approach in the professional training of future specialists in physical culture and sports, who, on the basis of based on the acquired knowledge and practical skills will be able to apply them in educational and training activities. The purpose of the article is to determine the essence of the practice-oriented approach in the training of specialists in physical culture and sports and to find out the opinion of teachers on the development and use of teaching methods for its implementation. Based on the analysis of the works of Ukrainian scientists, the article reveals the essence of the practice-oriented approach in the training of future specialists; it is determined that the implementation of a practice-oriented approach in the training of specialists physical culture and sports is ensured by the use of interactive technologies, contextually competent and self-regulated learning; technologies for the implementation of the practice-oriented approach are identified; the results of the study are described, conducted on the basis of a survey of teachers of Berdyansk State Pedagogical University who train future specialists in physical culture and sports, in particular, the experience of teachers in the application of technologies for implementing a practice-oriented approach. As a result of the survey of teachers revealed that most often such teaching methods as case-study (case study), master classes, business games are most often used in the process of studying professionally oriented disciplines such as «Professional Activity in the Field of Physical Culture and Sports», «Professional Skills of a Coach and Teacher», «Theory and Methods of Physical Education», «Theory and Technologies of health and recreational motor activity», «Methods of teaching physical education in higher education institutions». In the process of teaching of sports and pedagogical disciplines, the most widely used are master classes, during which teachers share their practical experience in implementing teaching technologies, which contributes to the formation of practical skills and abilities of higher education students.

References

Антонова О. Є. Практико-орієнтований підхід у формуванні професійної майстерності майбутнього вчителя. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир, 2016. С. 262–285.

Безкопильний О. О. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі: теорія та методика : монографія. Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2020. 552 с.

Бобраков С. Реформування змісту професійної підготовки вчителів у ВНЗ Німеччини: практико-орієнтований підхід. Порівняльна професійна педагогіка. 2012. № 2. С. 161–168.

Дубяга С., Гузь В., Шкільова Г. Практико-орієнтований підхід до підготовки майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2019. № 2 (23). C. 100–105.

Житник Н. В. Практико-орієнтована підготовка фахівців в умовах регіонального вищого навчального закладу. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2015. Вип. 9. С. 29–35.

Іваній І. В. Культуролого-акмеологічний підхід до організації підготовки магістрів фізкультурних спеціальностей. Освітологічний дискурс. 2017. №1–2. С. 38–51.

Карбованець О., Куруц Н., Голуб Н., Майорош А. Метод проектів – сучасна педагогічна технологія навчання освітніх закладів різних рівнів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2008. Вип. 15. С. 80–83.

Карпюк Р. П. Методологічні підходи до підготовки майбутніх учителів фізичної культури в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. Вип. 3К (44). С. 311–313. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5404/Karpiuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 16.05.2024).

Кірсанова О. В. Майстер-клас як групова форма підготовки майбутніх вчителів початкових класів. URL: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/MAYSTER-KLAS-YAK-HRUPOVA-FORMA-PIDHOTOVKY-MAYBUTNIKH-VCHYTELIVPOCHATKOVYKH-KLASIV.pdf. (дата звернення: 14.05.2024).

Коновальська Л. О. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи в старшій школі Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2017. № 2. С .233–238.

Лікучова С. А. Застосування методу проєктів у навчанні студентів ЗВО. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2019/326-314-8.pdf. (дата звернення: 14.05.2024).

Міцкевич Н. І. Підготовка майбутніх фахівців фізичної культури та спорту. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали XIV Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених, Суми, 24-25 квітня 2014 р., Суми: СумДПУ ім. A. C. Макаренка, 2014. С. 325–329.

Осадченко Т. М. Засоби професійної підготовки майбутнього вчителя фізичного виховання. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/5737/1/Zasoby_profesiynoyi.pdf. (дата звернення: 16.05.2024).

Самсутіна Н. М. Формування професійних функціональних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури у процесі фахової підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2011. С.130–131.

Семенець Л. Е. Майстер-клас як форма методичної роботи творчого вчителя. URL: https://naurok.com.ua/mayster-klas-yak-forma-metodichnoh-roboti-tvorchogovchitelya-152096.html. (дата звернення: 16.05.2024).

Стражнікова І. В. Підготовка фахівців для закладів вищої освіти: практикоорієнтований підхід. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 31 березня – 2 квітня 2021 р.). У 2 томах. Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. Харків, 2021. Т.2. С. 194–198.

Шевченко А. О. Новітні підходи до професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2012. № 4. С. 115–119.

Published

2024-12-30