ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЛОГОПЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ В СИСТЕМІ ОСВІТИ, ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-144-161

Ключові слова:

логопедична допомога, мовленнєві труднощі, діти, організація допомоги, освіта, охорона здоров’я, соціальний захист

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей організації логопедичної допомоги дітям із мовленнєвими труднощами в системах освіти, охорони здоров’я та соціального захисту України. Метою роботи є аналіз існуючих моделей логопедичної допомоги та визначення ключових критеріїв ефективної взаємодії між цими системами з метою створення єдиної, комплексної системи підтримки дітей із порушеннями мовлення. В ході дослідження проведено аналіз нормативно-правових документів, що регулюють надання логопедичної допомоги, та опрацьовано наукові джерела, присвячені цій проблематиці. Основним результатом роботи є створення порівняльної таблиці, яка детально демонструє ключові аспекти організації логопедичної допомоги в межах трьох систем: освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. У таблиці відображені такі критерії, як місце надання послуг, вимоги до фахівців, підвищення їхньої кваліфікації, педагогічне навантаження, облаштування кабінетів та фінансування. Також було виявлено, що однією з основних проблем є відсутність чіткої координації між міністерствами, що ускладнює надання своєчасної допомоги дітям із мовленнєвими труднощами. Запропоновано вирішення цієї проблеми шляхом розмежування сфер відповідальності між міністерствами, що забезпечить ефективніший розподіл ресурсів і сприятиме наданню цільової допомоги дітям. Оригінальність статті полягає в комплексному підході до проблеми організації логопедичної допомоги, що дозволяє інтегрувати різні системи надання послуг і забезпечити міждисциплінарну взаємодію для підвищення якості послуг. Стаття може бути корисною для фахівців у галузі спеціальної освіти, медицини та соціального захисту, які зацікавлені в удосконаленні системи підтримки дітей із мовленнєвими порушеннями.

Посилання

Голуб Н. М. Актуальні питання організації в Україні логопедичної допомоги дітям з вадами мовлення. Збірник наукових праць «Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах». 2009. №3. С. 141–145.

Рібцун Ю. В. Дошкільні логопедичні пункти: актуальні проблеми сьогодення. Проблеми та перспективи формування інноваційної системи освіти в ХХ столітті: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Львів, 3–4 лют. 2012 р. С. 63–65.

Порядок надання логопедичних послуг в системі освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України (проєкт). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/gromadske-obgovorennya/2020/09/11/poryadok%20nadannya%20lohopelychnykh.doc

Про затвердження Положення про логопедичні пункти системи освіти: наказ Міністерства освіти і науки України 13.05.1993 № 135. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0059-93#Text (дата звернення: 21. 10. 2024)

Пінчук Ю. В. Організація логопедичної служби в інклюзивно-ресурсних центрах України. Спеціальна освіта: проблеми та перспективи: матеріали ХІV міжнар. наук-прак. конф., Кам’янець-Подільський, 15–16 квіт. 2021 р. С. 135–138.

Пінчук Ю. В. Організаційне забезпечення логопедичної роботи в умовах дитячої поліклініки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка. 2016. С. 52–58.

Електронне направлення. Міністерство охорони здоров’я: веб-сайт. URL: https://moz.gov.ua/uk/categories/elektronne-napravlennya (дата звернення: 21.10.2024)

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. No 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017. No 38-39. 380 с.

Соціальні послуги. Міністерство соціальної політики: веб-сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Socialni-poslugi.html (дата звернення: 21.10.2024)

Про організацію надання соціальних послуг: Постанова Каб. Міністрів України від 01.06.2020 № 587 : станом на 25 верес. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/587-2020-п#Text (дата звернення: 21.10.2024).

Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 N 33 «Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я». Наказ МОЗ України від 11.05.2016 № 427: станом на 02 верес. 2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0427282-16#Text (дата звернення: 21.10.2024)

Професійний стандарт на групу професій «Вчитель-логопед», «Логопед». URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/658-profesijnij_standart.pdf (дата звернення: 21.10.2024)

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №800: станом на 31 груд. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text.

Інклюзивно-ресурсні центри: веб-сайт. URL: https://ircenter.gov.ua/news/view/id/31 (дата звернення: 21.10.2024)

Вимоги та обов’язки асистента вчителя/дитини та логопеда – юридичне роз’яснення. URL: https://nus.org.ua/questions/vymogy-ta-obov-yazky-asystentavchytelya-dytyny-ta-logopeda-yurydychne-roz-yasnennya/ (дата звернення: 21.10.2024)

Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності: Постанова Каб. Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796: станом на 09 лип. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.2024)

Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти: Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414: станом на 8 груд. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0582-18#Text (дата звернення: 21.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30