PECULIARITIES OF THE ORGANIZATION OF SPEECH THERAPY FOR CHILDREN WITH SPEECH DISORDERS IN THE SYSTEM OF EDUCATION, HEALTHCARE, AND SOCIAL PROTECTION OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-144-161Keywords:
speech therapy, speech difficulties, children, organization of assistance, education, healthcare, social protectionAbstract
The article is dedicated to researching the peculiarities of organizing speech therapy for children with speech disorders within Ukraine's education, healthcare, and social protection systems. The purpose of the study is to analyze existing models of speech therapy support and to identify key criteria for effective interaction between these systems, aiming to create an integrated and comprehensive support system for children with speech disorders. The study involved analyzing legal documents regulating the provision of speech therapy and reviewing scientific sources on this issue. The main outcome of the study is the development of a comparative table that clearly demonstrates key aspects of organizing speech therapy within the three systems: education, healthcare, and social protection. The table highlights criteria such as service delivery locations, qualifications for specialists, professional development, workload, room arrangement, and funding. It was found that one of the main challenges is the lack of clear coordination between ministries, complicating the timely provision of support to children with speech disorders. The proposed solution to this issue involves delineating the responsibilities between ministries, ensuring more efficient resource allocation and targeted support for children. The originality of the article lies in its comprehensive approach to addressing the problem of organizing speech therapy, which allows for the integration of various service delivery systems and promotes interdisciplinary collaboration to improve service quality. The article may be of interest to professionals in the fields of special education, healthcare, and social protection who are focused on improving the support system for children with speech disorders.
References
Голуб Н. М. Актуальні питання організації в Україні логопедичної допомоги дітям з вадами мовлення. Збірник наукових праць «Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах». 2009. №3. С. 141–145.
Рібцун Ю. В. Дошкільні логопедичні пункти: актуальні проблеми сьогодення. Проблеми та перспективи формування інноваційної системи освіти в ХХ столітті: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Львів, 3–4 лют. 2012 р. С. 63–65.
Порядок надання логопедичних послуг в системі освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України (проєкт). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/gromadske-obgovorennya/2020/09/11/poryadok%20nadannya%20lohopelychnykh.doc
Про затвердження Положення про логопедичні пункти системи освіти: наказ Міністерства освіти і науки України 13.05.1993 № 135. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0059-93#Text (дата звернення: 21. 10. 2024)
Пінчук Ю. В. Організація логопедичної служби в інклюзивно-ресурсних центрах України. Спеціальна освіта: проблеми та перспективи: матеріали ХІV міжнар. наук-прак. конф., Кам’янець-Подільський, 15–16 квіт. 2021 р. С. 135–138.
Пінчук Ю. В. Організаційне забезпечення логопедичної роботи в умовах дитячої поліклініки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка. 2016. С. 52–58.
Електронне направлення. Міністерство охорони здоров’я: веб-сайт. URL: https://moz.gov.ua/uk/categories/elektronne-napravlennya (дата звернення: 21.10.2024)
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. No 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017. No 38-39. 380 с.
Соціальні послуги. Міністерство соціальної політики: веб-сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Socialni-poslugi.html (дата звернення: 21.10.2024)
Про організацію надання соціальних послуг: Постанова Каб. Міністрів України від 01.06.2020 № 587 : станом на 25 верес. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/587-2020-п#Text (дата звернення: 21.10.2024).
Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 N 33 «Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я». Наказ МОЗ України від 11.05.2016 № 427: станом на 02 верес. 2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0427282-16#Text (дата звернення: 21.10.2024)
Професійний стандарт на групу професій «Вчитель-логопед», «Логопед». URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/658-profesijnij_standart.pdf (дата звернення: 21.10.2024)
Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №800: станом на 31 груд. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text.
Інклюзивно-ресурсні центри: веб-сайт. URL: https://ircenter.gov.ua/news/view/id/31 (дата звернення: 21.10.2024)
Вимоги та обов’язки асистента вчителя/дитини та логопеда – юридичне роз’яснення. URL: https://nus.org.ua/questions/vymogy-ta-obov-yazky-asystentavchytelya-dytyny-ta-logopeda-yurydychne-roz-yasnennya/ (дата звернення: 21.10.2024)
Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності: Постанова Каб. Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796: станом на 09 лип. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.2024)
Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти: Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414: станом на 8 груд. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0582-18#Text (дата звернення: 21.10.2024).