СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ МАРІЇ МОНТЕССОРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-264-273Ключові слова:
соціальний розвиток, суспільство, свобода, дошкільник, Марія МонтессоріАнотація
У статті досліджено та проаналізовано особливості соціального розвитку дитини дошкільного віку крізь призму педагогічних ідей видатної італійської педагогині Марії Монтессорі. Фундаментальними засадами методу Монтессорі є принципи свободи, самостійності, відповідальності дитини, любові та поваги до навколишніх людей та світу. Така база дає можливість дитині розвивати свій природній, внутрішній потенціал та соціальні навички. Під час дослідження ми з’ясували основні компоненти соціального розвитку дітей у монтессорі-середовищі, серед яких є: створення спеціально організованого простору, де дитина вільно обирає вид діяльності, отримує можливість приймати рішення та виконувати завдання самостійно або в групі, встановлення правил класу, які відповідають моральним нормам та нормам суспільства. Свобода в методі Марії Монтессорі є своєрідним ключем до формування здорової особистості дитини. Ми пояснили сутність кожного виду свободи в монтессорі-середовищі та навели приклади їх практичного застосування й упливу на соціальний розвиток дошкільника. Було звернено увагу на роль дорослого в процесі соціального розвитку дитини: педагог виступає як фасилітатор, який надає підтримку, направляє та допомагає, але не втручається в природний процес розвитку дитини. Однією з найхарактерніших особливостей соціального розвитку дошкільника на основі педагогічних ідей Марії Монтессорі є те, що цей процес відбувається в різновікових, різнохарактерних групах дітей. Відтак, це дає змогу дитині отримати багатий досвід спілкування з різними особистостями: за віком, за статтю, за рівнем розумового розвитку. Задля підвищення ефективності соціального розвитку дошкільника, ми вважаємо, доцільно використовувати педагогічні ідеї Марії Монтессорі, які було ґрунтовно досліджено в статті. Оскільки їх застосування допомагає дитині оволодіти необхідними особистісними та соціальними якостями, що в майбутньому впливатиме на успішну реалізацію її як особистості.
Посилання
Авраменко О. Проблема соціалізації особистості в педагогічній система Марії Монтессорі. URL: https://www.academia.edu/116668834/%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%95%D0%9C%D0%90_%D0%A1%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%90%D0%9B%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87_%D0%9E%D0-%A1%D0%9E%D0%91%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86_%D0%92_%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%99_%D0%A1%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%95%D0%9C%D0%86_%D0%9C%D0%90%D0%A0%D0%86%D0%87_%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%A2%D0%95%D0%A1%D0%A1%D0%9E%D0%A0%D0%86
Григор’єва Н. Використання педагогічної технології М. Монтессорі в процесі соціалізації дітей дошкільного віку URL: https://www.researchgate.net/publication/358089725_VIKORISTANNA_PEDAGOGICNOI_TEHNOLOGII_M_MONTESSORI_V_PROCESI_SOCIALIZACII_DITEJ_DOSKILNOGO_VIKU
Дичківська І. М., Поніманська Т. І. М. Монтессорі: теорія і технологія: навч. посіб. Київ: Слово, 2009. 303 с.
Ісмаїлова Н. Способи формування соціально-емоційного розвитку у дітей дошкільного віку. Грані. 2023. №3. С. 176–181. URL: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1904/1869
Міленіна Г. Виховання для життя: соціалізація особистості в педагогіці С. Русової і М. Монтессорі. Вісник Житомирського державного університету. 2010. №52. С. 170–173.
Монтессорі М. Освіта і мир. К: 7БЦ, 2023. С. 109–143.
Тарабасова Л. Соціальний розвиток дошкільника: фактори впливу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. №70. Т.4. С. 29–33.
Український глосарій монтессорі-термінів URL: https://montessoriua.com/download/Glossary_Montessori_UA.pdf
Kramer R. Maria Montessori: a biography URL: https://archive.org/details/mariamontessorib00kram
Montessori Maria. The Absorbent Mind URL: https://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/files/1/18-%20Maria%20Montessori%20-%20The%20Absorbent%20Mind.pdf
Standing E. M. Maria Montessori: Her Life and Work. London: Hollis and Carter, 1957. 354 p.