РАННЄ ПЛАВАННЯ В ЗАГАЛЬНІЙ СИСТЕМІ ЕВОЛЮЦІЙНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ ДОШКІЛЬНИКІВ. (СУМІСНА ТЕХНОЛОГІЯ М. М. ЄФИМЕНКА ТА Т. Д. АЗАРЕНКО)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-274-289Ключові слова:
раннє плавання, система, еволюційна гімнастика, праксис, дошкільникиАнотація
Сьогодні особливо актуальним слід вважати напрям створення та розвитку системи раннього втручання в психофізичний розвиток дітей. Ранній розвиток дітей завжди був у полі зору фахівців, але сьогодні цей напрям набув особливої значущості внаслідок значного збільшення чисельності дітей раннього віку із різними особливостями психофізичного розвитку. В якості концептуальної основи в статті обрано еволюційну гімнастику М. М. Єфименка, реалізація якої дозволяє своєчасно і повноцінно розвивати цілісну праксичну систему дітей (свідомі довільні рухи). Особливе значення в цій системі має загальний праксис, який формує основу так званого «Дерева праксису» у вигляді несучих гілок. Саме своєчасний розвиток цих умовних гілок і забезпечить в подальшому повноцінний психофізичний розвиток дитини та її успішну соціалізацію. До основних рухів автор еволюційної гімнастики відносить плавання, лежання, повзання, сидіння, стояння, ходьбу, лазіння, біг та стрибки. Плавання в цій системі займає особливе місце, бо саме з нього починається розвиток всіх моторних функцій дитини. Ці рухи дитина виконує, знаходячись ще у матці вагітної жінки-матері. Саме початкові рухи малюка у воді сприяють формуванню відповідних нейронних шляхів центральної нервової системи. В контексті цього методика раннього плавання Т. Д. Азаренко «Як рибка у воді» набуває особливої значущості, є вельми актуальною та перспективною. Саме поєднання цих двох напрямів, загальної еволюційної гімнастики та методики раннього плавання надають можливість організовувати повноцінну основу для подальшого гармонійного психофізичного розвитку дітей із особливими освітніми потребами. В статті розкрито теоретико-педагогічні основи еволюційної гімнастики як цілісної системи розвитку всіх видів праксису, її конкретні методичні засади. Показана особлива роль новітньої методики раннього дитячого плавання в цілісній структурі еволюційної гімнастики. Таким чином було створено концептуально-методологічні основи формування та корекції єдиної, онтогенетично обумовленої, цілісної праксичної системи дітей раннього та дошкільного віку.
Посилання
Азаренко Т. Д. Структурування етапів навчання плаванню дітей до 3-х років: дис. доктора філософії: 017. Харків, 2024. 321 с.
Азаренко Т. Д., Пилипко О. О. Як рибка у воді- перші кроки: аквапідготовка вагітних, плавання малюків у ванні. Навчально-методичний посібник. Харків: ХДАФК, 2024. 164с.
Азаренко Т. Д., Пилипко О. О. Формування навичок плавання у дітей до 3-х років на основному етапі навчання за програмою «Як рибка у воді». Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. Випуск № 17 (36). С. 7–20. DOI: https://doi.org/10.31652/2071-5285-2024-17(36)-7-20
Азаренко Т. Д., Пилипко О. О. Сучасні тенденції щодо організації і проведення занять з дітьми від 3-х місяців до 3-х років у басейнах в груповому та індивідуальному форматі. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2024. № 1. C. 297–308. DOI : https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-297-308
Єфименко М. М. Основи корекційно спрямованого фізичного виховання дітей із порушенням опорно-рухового апарату: дис…. докт. пед. наук.: 13.00.03. Київ, 2014. 441 с.
Єфименко М. М. Литв’яков М. В. Аква-театр: парціальна програма адаптації дітей раннього та дошкільного віку до водного середовища і навчання плавання. Вінниця, «Твори», 2019. 100 с.
Єфименко Н. Н., Литвяков М. В. Антигравітаційні властивості водного середовища та їх використання для гідрокорекції рухових порушень у дітей. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип.2. C. 149–159.
Руденко А. В., Одінцова О. Ю. Здорова дитина. НЕмедичний довідник батьків. Харків, «Основа», 2024.189 с.
Концепція створення та розвитку системи раннього втручання. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.05.2021 р. № 517 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/517-2021-%D1%80#n8
Литв’яков М. В. Використання релаксаційних властивостей водного середовища в корекції фізичного розвитку дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. 2021. Вип. 41. С. 85–91.