ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-312-322Ключові слова:
інноваційність, навчальний процес, фізика, психолого-педагогічні умови, формувальне оцінюванняАнотація
Стаття розкриває сутність інноваційності як ключової компетентності у сфері наукової освіти, що полягає в здатності генерувати та втілювати нові ідеї у моделях, розробках і проектах. Підкреслюється, що інноваційність – це не тільки творчість, а й застосування нових знань та підходів на практиці, що робить її необхідною для підготовки учнів до майбутніх викликів у швидко змінюваному світі. Характеризується психологічна готовність учнів базової загальної середньої освіти до дослідницької, проектної та творчої діяльності, наголошуючи на важливості розвитку цікавості, критичного мислення та навичок розв’язання проблем. Представлені результати онлайн-опитування вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, яке вказує на їхнє розуміння суті інноваційної компетентності та відкритість до нових ідей. Ці відгуки демонструють, що вчителі все більше усвідомлюють необхідність розвитку інноваційної компетентності в учнів і мотивовані до впровадження інноваційних методів навчання. Опитування також показує, що серед педагогів зростає усвідомлення важливості інтеграції сучасних технологій, міждисциплінарних підходів і студент-орієнтованого навчання в освітній процес. На основі контент-аналізу нормативно-правових документів, наукових досліджень та психологічної і педагогічної літератури визначено психологічно-педагогічні умови для формування інноваційної компетентності в учнів базової загальної середньої освіти в процесі вивчення фізики. Ці умови включають стимулювання позитивної та продуктивної мотивації у учнів до освоєння фізичної освіти з урахуванням досягнень науки, розвитку технологій та вимог ринку праці в змісті освіти. Такий підхід забезпечує підготовку учнів як до академічного успіху, так і до майбутніх професійних викликів. Крім того, підкреслюється залучення учнів до дослідницької (дослідницької, навчально-дослідницької, експериментальної, проектної, винахідницької) діяльності, проектної та інтерактивної діяльності відповідно до стандартів освіти, навчальних та навчально-виховних програм. Ці види діяльності не тільки залучають учнів до навчального процесу, а й допомагають їм розвивати необхідні навички для інновацій. Активне використання новітніх педагогічних підходів до навчання та оцінювання, інновацій у сфері освіти, практика міждисциплінарної підготовки, методів і засобів навчання є важливими інструментами для підтримки розвитку інноваційної компетентності. У статті також розглядається організація освітнього процесу як педагогічна взаємодія, спрямована на розвиток особистості, підготовку учнів до розв’язання життєвих завдань різної складності. Наводяться приклади формувального оцінювання учнів у процесі навчання фізики, що використовується для відстеження особистісного розвитку учнів, їхнього освітнього прогресу та процесу здобуття освітнього досвіду. Це формувальне оцінювання є важливим, оскільки служить основою для розробки індивідуальної освітньої траєкторії, даючи змогу вчителям підтримувати учнів у досягненні їхнього максимального потенціалу. Через постійний зворотний зв'язок і адаптивні стратегії навчання освітній процес можна налаштувати так, щоб він відповідав унікальним потребам кожного учня, сприяючи глибшому розумінню предмета та розвитку інноваційних компетентностей.
Посилання
Бібік Г. В. Міжпредметні зв’язки математики і фізики як засіб формування ключових компетентностей учнів основної школи: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Херсон, 2010. 22 с.
Бургун І. В. Теоретико-методичні засади розвитку навчально-пізнавальних компетентностей учнів основної школи в навчанні фізики: автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2015. 43 с.
Коростельова Є. Ю. Міжпредметні зв’язки в проєктній діяльності учнів основної школи як основа компетентнісного навчання фізики: дис. … докт. філ.: 011. Київ, 2021. 242 с.
Куриленко Н. В. Формування екологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання фізики: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Кіровоград, 2015. 24 с.
Ліскович О. В. Формування предметної і ключових компетентностей учнів основної школи у процесі вивчення електромагнітних явищ: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.02. Кіровоград, 2014. 24 с.
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyiosviti-i300920-898
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 38-39. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: розпорядження Кабінету Міністрів України № 988 від 14 грудня 2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти): розпорядження Кабінету Міністрів України від 5.08.2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text
Шаламов Р. Формувальне оцінювання в базовій і старшій школі: труднощі, поради, вправи: сайт Освіторія. URL: https://osvitoria.media/experience/formuvalneotsinyuvannya-u-bazovij-i-starshij-shkoli-trudnoshhi-porady-vpravy/