EUROPEAN VALUES AS THE BASIS OF THE PROFESSIONAL ETHICS OF FUTURE TEACHERS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-26-35

Keywords:

European values, professional ethics, future teachers, teacher education, democratic principles

Abstract

The article examines the role of European values as the foundation of professional ethics of future teachers of the Ukrainian language. Attention is focused on the importance of integrating the basic values of the European Union – respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and human rights – into the process of teacher training. It is outlined that the implementation of these values contributes to the development of moral principles, responsibility, tolerance and social consciousness of future teachers. The professional ethics of a modern teacher is based on the principles of openness to cultural diversity, inclusiveness and the formation of a democratic educational environment. An important component of the European integration processes in Ukraine is the education of teachers who are able not only to transfer knowledge, but also to form value orientations in students, necessary for harmonious participation in public life. The article substantiates that the use of European values in the professional activity of teachers creates favorable conditions for educating young people on the principles of democracy and civic responsibility. Key aspects of professional ethics are also defined, which help in the development of teachers as moral leaders who are able to effectively respond to the challenges of modern education. The integration of European values in the training of future teachers is considered an integral part of reforming the educational system of Ukraine in the conditions of European integration.

References

Єрмаков І. Г. Життєва компетентність особистості: від теорії до практики (наук.–метод. посіб.). З.: Центріон, 2005. 640 с.

Єршова Л. М. Мовний патріотизм у змісті українського виховного ідеалу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, (69), 2013. С. 79–83.

Захарова Н. Європейський вимір курсу історії нового часу в навчальних програмах для середньої школи в Україні. Історія та правознавство, (34–36 (62–64)), 200р. С. 38–42.

Пуховська Л. П. Професійна підготовка вчителів історії у Західній Європі: спільність і розбіжності (Монографія). К.: Вища школа. 1997.

Селігей П. О. Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. НАН України, Ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія». 2012.

Кульчицький В. Й. (2011). Проблема рідномовної компетенції в структурі духовно-практичної діяльності особистості. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, (59), 2011. С. 68–71.

Published

2024-12-30