СASE-STUDY AS A TOOL FOR FORMING PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE SOCIAL WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-172-184Keywords:
case study, case management, competencies, social worker, educational processAbstract
The article examines the training of future social workers who possess not only knowledge directly related to professional activity, but also innovative approaches to solving current social problems. The author characterized a number of regulatory and legal documents that determine the qualification characteristics of a social worker, taking into account modern social requests and requirements. The professional and educational standards of the specialty 231 Social work were studied, which emphasize the need for the formation of key competencies of the future specialist, which ensure the acquisition of social and professional experience. It is noted that in the context of the training of a social worker, a promising educational strategy is open access to obtaining and producing the necessary information, understanding the details described in the case; analysis of problem situations, synthesis of arguments, options, alternatives; making constructive decisions. It has been investigated that modern case technologies ensure the formation of professional competencies of the future social worker. The case study is characterized as interactive, focused on cooperation and business partnership; an innovative and effective tool that provides a modern level of training of social sector specialists. The author presents the methodology of organizing practical classes with a focus on the formation of the competencies of the future social worker. A case study was chosen as the leading tool. An experimental study confirmed that the teaching of the course «Technology of social work» by the case-study method contributed to the improvement of the ability to differentiate clients' problems, to make effective decisions; teaches certain aspects of social sensitivity, a sense of problems that require a solution; forms the skills of analytical activity and the ability to develop action programs, which, in turn, motivates future specialists to respond adequately when the time comes to act in a real situation. The professional competences formed by the case method in the process of solving the research tasks were analyzed and ascertained: analytical, creative, communicative, social. The main advantages of the case study as a modern tool for the formation of professional competences have been determined.
References
Артеменко І. Е. Підготовка менеджерів соціальної роботи до застосування кейс-менеджменту у роботі з клієнтами. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. Вип. 1. С. 12–19.
Гребенькова. Г. В. Кейс-метод у професійному навчанні. URL: http://www.nmc.od.ua/wpcontent/uploads/2011/01/
Закон України № 1556–VII «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради, 2014. № 37-38. URL: https://ips.ligazakon.net/document/T141556
Інноваційні технології навчання в діяльності інженера-педагога: навчальний посібник для інженера-педагога / Коваленко О. Е., Штефан Л. В., Лисенко С. А. та ін.; за ред. О. Е. Коваленко, Л. В. Штефан. Харків: Вид-во ТОВ «Цифрова друкарня №1», 2013. Ч.1: Теоретичні основи. 195 c.
Козак Л. В. Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 2015. № 3 (11). С. 153–161.
Менеджмент соціальної роботи: навчальний посібник. О. П. Пєсоцька, Є. Г. Дєдов. Луганськ: Альма-матер, 2012. 110 с.
Пащенко Т. М. Кейс-метод як сучасна технологія навчання спеціальних дисциплін. URL: http://surl.li/kmkdyo
Савчук О, Сініцина К. Робота з випадком. 2013. URL: http://surl.li/zycaev
Скиба М. Застосування кейс-методу для формування конструктивних і проектних умінь еколого-педагогічної діяльності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4 (58). С. 354–362.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 23 «Соціальна робота», спеціальність 231 «Соціальна робота». Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 р. № 557. URL: http://surl.li/xwimpg
Тодорцева Ю. В. Кейс-менеджмент як метод соціальної роботи в процесі підготовки професійно мобільних майбутніх фахівців соціальної сфери. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. Т. 3. С.133–137.
Тополь О., Нартюк О. Кейс-менеджмент як сучасний інструмент соціальної роботи з безробітними в Україні. С. 195–202. URL: http://surl.li/xqatxp