СПЕЦИФІКА ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА БАКАЛАВРСЬКОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВІЙНИ: КЕЙС ВИКЛАДАННЯ ПРАКТИКУМУ З ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-36-47Ключові слова:
сценічна майстерність, підготовка бакалавра, практикум з виразного читання, навчальний процес, війна, травмаАнотація
У статті розглянуто кейс інноваційної адаптації освітніх практик у Бердянському державному педагогічному університеті, Україна, в умовах війни та переміщення. На прикладі ОК «Практикум з виразного читання», вивчення якої передбачено на першому бакалаврському рівні ВО (ОПП «Середня освіта (українська мова і література) та (ОПП «Середня освіта (українська мова і література). Практична психологія»), продемонстровано унікальний педагогічний досвід підготовки вчителя-філолога. Специфіка організації освітнього процесу полягає у вдалому поєднанні методів і прийомів під час аудиторної, самостійної, гурткової роботи здобувачів вищої освіти. Міждисциплінарний підхід надав можливість зосередитися на взаємодії різних видів мистецтв, методів, практик, інструментарію, що дало можливість здобувачам підвищити рівень загальних і фахових компетентностей, виробити бачення своєї майбутньої професії. У статті також представлено адаптивний алгоритм організації освітнього процесу, коли студентам пропонується вистава у форматі сценічного читання п’єси-казки сучасної української драматургині Надії Симчич «Свято зірки, або бажання, здійснись!». Доведено, що симбіоз моделей, які включають онлайн-підготовку та підсумок у форматі фізичної зустрічі, забезпечує не тільки ефективність застосування освітніх практик, спрямованих на підтримку академічної безперервності, підвищення якості освіти, але й забезпечує терапевтичну цінність, сприяє емоційному зціленню, підтримує психічне здоров’я усіх учасників освітнього процесу. Унікальний досвід пропонує розуміння потенціалу синтезу аудиторної та позааудиторної роботи в форматах онлайн та офлайн, застосування та адаптацію експресивного мистецтва в зонах війни, робить виклик традиційним освітнім практикам і пропонує перегляд педагогічних підходів, наголошуючи на інноваційному навчанні. Це тематичне дослідження сприяє ширшому діалогу щодо інтеграції мистецтва в освіту, особливо в складних умовах, і підкреслює стійкість людського духу, демонструє здатність освіти розвиватися та залишатися джерелом сили навіть у часи війни.
Посилання
Богданова М. Українська література періоду Другої світової війн: особливості вивчення на другому (магістерському) рівні вищої освіти. Матеріали Міжнародної наукової конференції «Літати небом. Жити на землі. Геопоетичні стратегії сучасних літературознавчих досліджень». Бердянськ, 2023. С.25–28. URL: оhttps://dspace.bdpu.org.ua/server/api/core/bitstreams/51383bb5-67b6-476c-a820-80b48245c6de/content
Візія майбутнього освіти і науки України. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf
Вечорниці 2018! БДПУ // StudMedia BDPU. Офіційний YouTube-канал БДПУ. URL: https://www.youtube.com/watch?v=TWhgvkhX4nA&t=2267s&ab_channel=StudMediaBSPU
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (українська мова і література)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта за предметною спеціальністю 014.01 українська мова і література галузі знань 01 Освіта / Педагогіка, професійна кваліфікація: вчитель української мови і літератури, викладач закладу фахової передвищої освіти. БДПУ, 2023. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2023/07/014.01_SOUkrainska-mova-i-literatura.pdf
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (українська мова і література). Практична психологія» першого рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта за предметною спеціальністю 014.01 українська мова і література галузі знань 01 Освіта / Педагогіка, професійна кваліфікація: вчитель української мови і літератури, викладач закладу фахової передвищої освіти, практичний психолог БДПУ, 2024. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2024/06/OPP-014.01-Serednia-osvita-Ukrainska-mova-i-literatura.-Praktychna-psykholohiia-BDPU.pdf
«Освітньо-професійна програма «Філологія» другого рівня вищої освіти за спеціальністю 035 Філологія за спеціалізацією 035.01 українська мова та література, галузі знань 03 Гуманітарні науки, 2024. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2024/06/OPP-035-Filolohiia-BDPU.pdf
Університет без стін: збереження академічного потенціалу в умовах війни: колективна монографія / за заг. ред. Яни Сичикової. Київ : ФОП Самченко АМ, 2023. 236 с.
Цілі сталого розвитку. UNDP. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-stalohorozvytku (дата звернення: 26.03.2024).
Цибуляк Н, Гуренко О., Мицик Г. Універсальний дизайн для навчання: нові реалії для тимчасово переміщених закладів вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 73. Т. 3, 2024, С. 331–340.