CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF STUDYING THE DISCIPLINE "NON-FORMAL EDUCATION TECHNOLOGIES" IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-67-75Keywords:
non-formal education technologies, higher education institutions, innovative approaches, professional competencies, modular learningAbstract
The conceptual foundations, significance, and relevance of teaching the course «Technologies of Non-formal Education» in higher education institutions in Ukraine amid the modernization and reform of the educational system were described in the article. Particular attention is given to how new learning approaches contribute to the formation of professional competencies among future specialists. The course aims to integrate principles of learning through practical experience, foster creativity, and develop skills that prepare students for the challenges of contemporary schooling. The study explores methods, tools, and technologies that can be used to activate students' learning activities, particularly during interactive classes and project work. A separate emphasis is placed on the role of integrating non-formal methodologies into the formal educational process and their significance for developing innovative educational practices. The article provides examples of non-formal education technologies, including the use of interactive methods, simulations, and group work, which promote active student engagement in the learning process. A survey conducted among students revealed that, despite their limited awareness of non-formal education, most expressed a positive attitude towards the implementation of non-formal methods and technologies in the educational process. The study also presents an analysis of scientific works related to the implementation of non-formal education and explores the possibilities of its use to enhance the effectiveness of student preparation. A comparison of the commonalities and differences between our study and others conducted in related fields demonstrated the relevance of the issue and its insufficient development. The hypotheses proposed in the article regarding increasing student motivation and engagement through the application of non-formal technologies and learning methods will be tested in further experimental studies.
References
Бех І. Д. Формування громадянських компетентностей старшокласників у процесі неформальної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2018. 19 с.
Ковальчук О. В. Неформальна освіта дорослих як засіб професійного розвитку: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. Київ, 2019. 22 с.
Павленко Т. М. Роль неформальної освіти у формуванні професійної компетентності педагогічних працівників: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.
Пономарьова І. В. Особливості організації неформального навчання в системі освіти дорослих: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. Сковороди. Харків, 2020. 18 с.
Гриценко О. А. Неформальне навчання як складова професійного розвитку вчителя: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03 / О. А. Гриценко; Полтав. держ. пед. ун-т ім. В. Короленка. Полтава, 2016. 19 с.
Савчук І. В. Вплив неформальної освіти на розвиток комунікативних компетентностей студентів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.06. Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2019. 21 с.
Мельничук С. Г. Інтеграція неформальної освіти у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Чернів. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. Чернівці, 2015. 18 с.
UNESCO. Non-formal education: Key terms and concepts. 2006. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141970 (дата звернення: 26 вересня 2024).
UNESCO. Confining and expanding the educational space: Non-formal education. 2009. URL: https://www.unesco.org/education/ (дата звернення: 26 вересня 2024).