КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕХНОЛОГІЇ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ» У ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-67-75Ключові слова:
технології неформальної освіти, вищі навчальні заклади, інноваційні підходи, професійні компетенції, модульне навчанняАнотація
У статті розглядаються концептуальні засади, значення та актуальність викладання дисципліни «Технології неформальної освіти» у вищих навчальних закладах України в умовах модернізації та реформування освітньої системи. Особливу увагу приділено тому, як нові підходи до навчання допомагають у формуванні професійних компетенцій майбутніх фахівців, що працюватимуть у системі освіти. Сама дисципліна націлена на інтеграцію принципів навчання через практичний досвід, розвиток креативності та формування навичок, що сприяють підготовці до викликів сучасної школи. У процесі дослідження розглянуто методи, інструменти та технології, які можуть бути використані для активізації навчальної діяльності студентів, зокрема під час інтерактивних занять та проектної діяльності. Окремий акцент зроблено на ролі інтеграції методик неформальної у формальний освітній процес та їх значенні для розвитку інноваційних освітніх практик. У статті наводяться приклади технологій неформальної освіти, зокрема використання інтерактивних методів, симуляцій, групової роботи, які сприятимуть активному залученню студентів у навчальний процес. Проведене анкетування студентів показало, що, незважаючи на їхню обмежену обізнаність у галузі неформальної освіти, більшість з них висловлює позитивне ставлення до впровадження неформальних методів і технологій в освітній процес. У дослідженні також представлено аналіз наукових робіт, що стосуються впровадження неформальної освіти у формальну навчальну систему, та розглядаються можливості її використання для підвищення ефективності підготовки студентів. Порівняння спільних рис та відмінностей нашого дослідження та інших, проведених у суміжних площинах, надало змогу засвідчити з одного боку актуальність, а з іншого – недостатню розробленість питання. Запропоновані у статті гіпотези щодо підвищення мотивації та залученості студентів шляхом застосування неформальних технологій і методів навчання будуть перевірені у подальших експериментальних дослідженнях, де оцінюватиметься ефективність цих впроваджень.
Посилання
Бех І. Д. Формування громадянських компетентностей старшокласників у процесі неформальної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2018. 19 с.
Ковальчук О. В. Неформальна освіта дорослих як засіб професійного розвитку: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. Київ, 2019. 22 с.
Павленко Т. М. Роль неформальної освіти у формуванні професійної компетентності педагогічних працівників: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.
Пономарьова І. В. Особливості організації неформального навчання в системі освіти дорослих: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. Сковороди. Харків, 2020. 18 с.
Гриценко О. А. Неформальне навчання як складова професійного розвитку вчителя: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03 / О. А. Гриценко; Полтав. держ. пед. ун-т ім. В. Короленка. Полтава, 2016. 19 с.
Савчук І. В. Вплив неформальної освіти на розвиток комунікативних компетентностей студентів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.06. Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2019. 21 с.
Мельничук С. Г. Інтеграція неформальної освіти у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Чернів. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. Чернівці, 2015. 18 с.
UNESCO. Non-formal education: Key terms and concepts. 2006. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141970 (дата звернення: 26 вересня 2024).
UNESCO. Confining and expanding the educational space: Non-formal education. 2009. URL: https://www.unesco.org/education/ (дата звернення: 26 вересня 2024).