THE SITE OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION AS A MEANS OF FORMING ECOLOGICAL CULTURE IN PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-227-235

Keywords:

ecological culture, ecological knowledge, ecological education area of the preschool institution, project

Abstract

The article is devoted to the problem of forming ecological culture in preschool-aged children. In modern conditions, the issue of developing ecological culture in preschoolaged children has gained particular significance. The importance of fostering ecological culture in preschool children is reflected in state documents, specifically in the Basic Component of Preschool Education (2021). Recognizing the need to cultivate a conscious attitude towards nature from an early age, preschool education institutions pay special attention to ecological education, starting from preschool age. One of the effective tools for this is the area of the preschool institution. The article discusses the area of the preschool institution and its role in forming ecological culture in preschool-aged children. It reveals the essence of ecological culture, interpreted as the process and result of developing ecological consciousness in an individual. It reflects the inseparable unity of concepts about nature, emotional and sensory relationships with it (internal culture), and the corresponding need for skills, abilities, and interaction (internal culture), and is based on the relationship of «naturehuman ». Ecological education is a process of targeted influence on the child's personality aimed at accumulating experiences of positive interaction with the environment and assimilating social norms of behavior in nature (norms of ecological culture). The article highlights the importance of using elements of the natural landscape of the preschool institution to develop in children an ecologically valuable attitude towards nature, as well as to form notions of the environment and nature as vital values. It characterizes the significance of working in nature, which allows children, through practical experience, to feel the importance of a responsible attitude toward the environment. The author provides a suggested theme for conducting work in the area of the preschool institution that promotes the integration of knowledge about nature.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція 2021 р.). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 24.10.2024)

Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / В. О. Огнев’юк. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.

Залевська, А., Цимбалюк, Л. Довкілля вивчаємо, все-все помічаємо. Дошкільне виховання. 2023. №11. С. 26–32.

Кот Н. М. Про нові аспекти змісту екологічного виховання дошкільників. Бердянський державний педагогічний університет Педагогічні науки: збірник наукових праць. Бердянськ: БДПУ, 2015. № 2. С. 54–59.

Курняк Л. Д. Екологічна культура: поняття і реальність. Вища освіта України. 2006. № 3. С. 32–37.

Лисенко Н. В., Мацук Л. О., Лисенко О. М. Ознайомлення з природою та основи екологічної освіти дітей дошкільного віку: підручник. Київ : Видавничий Дім «Сдово». 2019. 336 с.

Лисенко Н. Використання спостережень в роботі з екологічного вихованняя дошкільників. Дошкільне виховання. 2017. № 25–26. С. 10–44.

Ніколаєнко В. М. Екологічне виховання в ДНЗ 2–6 років. Харків: Основа, 2010. 256 с.

Плохій З. П. Виховання екологічної культури дошкільників. Київ, 2002. 145 с.

Плохій З. П. Формуємо екологічну компетентність молодшого дошкільника: навч. посібник. Київ: Світич, 2014. 144 с.

Чорна Г. В., Скірко Г. З. Формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку в різних видах діяльності в природі. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 31. Т. 2. С. 163–169.

Published

2024-12-30