ДІЛЯНКА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-227-235Ключові слова:
екологічна культура, екологічні знання, екологічне виховання, ділянка закладу дошкільної освіти, проєктАнотація
Стаття присвячена проблемі формування екологічної культури в дітей дошкільного віку. У сучасних умовах проблема формування екологічної культури в дітей дошкільного віку набула особливої значущості. Важливість формування екологічної культури у дітей дошкільного віку відображено у державних документах, зокрема у Базовому компоненті дошкільної освіти (2021). Усвідомлюючи необхідність формування свідомого ставлення до природи з раннього віку, заклади дошкільної освіти приділяють особливу увагу екологічному вихованню, починаючи з дошкільного віку. Одним із ефективних інструментів для цього є ділянка закладу дошкільної освіти. У статті розглядається ділянка закладу дошкільної освіти та її роль у формуванні екологічної культури в дітей дошкільного віку. Розкрито сутність екологічної культури, що тлумачиться, як процес і результат формування екологічної свідомості особистості. Вона відображає нерозривну єдність уявлень про природу, емоційно-чуттєвого та ціннісного ставлення до неї (внутрішня культура) і відповідної потреби в умінні, навичках і взаємодії (внутрішня культура) та ґрунтується на взаємозв’язку «природа-людина». Екологічне виховання – це процес цілеспрямованого впливу на особистість дитини з метою нагромадження досвіду позитивної взаємодії з навколишнім середовищем і засвоєння соціальних норм поведінки в природі (норм екологічної культури). У статті розкрито важливість використання елементів природного ландшафту закладу дошкільної освіти для розвитку у дітей екологічно-ціннісного ставлення до природи, формування уявлень про довкілля та природу як життєву цінність. Схарактеризовано значення праці в природі, що дає змогу дітям через практичний досвід відчути важливість відповідального ставлення до навколишнього середовища. Авторкою наведено орієнтовну тематику форм проведення роботи на ділянці закладу дошкільної освіти, які сприяють інтеграції знань про природу.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція 2021 р.). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 24.10.2024)
Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / В. О. Огнев’юк. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.
Залевська, А., Цимбалюк, Л. Довкілля вивчаємо, все-все помічаємо. Дошкільне виховання. 2023. №11. С. 26–32.
Кот Н. М. Про нові аспекти змісту екологічного виховання дошкільників. Бердянський державний педагогічний університет Педагогічні науки: збірник наукових праць. Бердянськ: БДПУ, 2015. № 2. С. 54–59.
Курняк Л. Д. Екологічна культура: поняття і реальність. Вища освіта України. 2006. № 3. С. 32–37.
Лисенко Н. В., Мацук Л. О., Лисенко О. М. Ознайомлення з природою та основи екологічної освіти дітей дошкільного віку: підручник. Київ : Видавничий Дім «Сдово». 2019. 336 с.
Лисенко Н. Використання спостережень в роботі з екологічного вихованняя дошкільників. Дошкільне виховання. 2017. № 25–26. С. 10–44.
Ніколаєнко В. М. Екологічне виховання в ДНЗ 2–6 років. Харків: Основа, 2010. 256 с.
Плохій З. П. Виховання екологічної культури дошкільників. Київ, 2002. 145 с.
Плохій З. П. Формуємо екологічну компетентність молодшого дошкільника: навч. посібник. Київ: Світич, 2014. 144 с.
Чорна Г. В., Скірко Г. З. Формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку в різних видах діяльності в природі. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 31. Т. 2. С. 163–169.