GENERAL SCIENTIFIC METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE STUDY OF MULTICULTURAL EDUCATION OF FUTURE BACHELORS OF PRIMARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-245-254Keywords:
general scientific methodological approaches, multicultural education, synergistic approach, acmeological approach, systemic approach, future bachelors of primary education, higher pedagogical education institutionAbstract
The scientific review article analyzes scientific and pedagogical sources, identifies and theoretically substantiates general scientific methodological approaches to the study of multicultural education of future bachelors of primary education. Confirmation of the relevance of the issue of choosing general scientific methodological approaches to this study is revealed through the scientific, educational and social orientation of the problem of multicultural education of future specialists. The substantiation of general scientific methodological approaches will ensure the receipt of the most objective, accurate, systematized information about the object of study and will contribute to the scientific and methodological interpretation of its structural elements and properties, reveal important aspects of the practical organization of multicultural education of future bachelors of primary education. According to the author, the success of the professional training of future bachelors of primary education for the implementation of multicultural education in higher pedagogical education is ensured by general scientific methodological approaches, namely: synergistic, which will contribute to the renewal of the content, methods and forms of multicultural education in the educational environment of higher pedagogical education, will allow to predict the development of the individual in the professional field aimed at spiritual and moral enrichment through in-depth mastery of national and cultural traditions. The application of these general scientific methodological approaches will ensure a comprehensive, systematic, purposeful implementation of the process of multicultural education of future teachers.
References
Антонова О. Є. Акмеологічний підхід до визначення сутності педагогічної обдарованості. Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. / за ред. В. О. Огнев’юка. Київ: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2011. С. 17–22.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2007. 1736 с.
Данилова Г. С. Вершини професіоналізму педагога як акмеологічний синтез тріади його компонентів. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. Рівне, 2007. С. 57–62.
Євтух М. Б, Скорик Т. В. Акмеологічний підхід до становлення професійної успішності майбутнього вчителя. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки. 2020. № 7(163). С. 8–12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720423/1/visnik_163%287%29-8-13.pdf (дата звернення : 24.10.2024).
Костікова І. І. Сучасні методологічні підходи професійної підготовки вчителя засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2008. ғ 8. С. 79–83. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-08/08kiiict.pdf (дата звернення: 24.10.2024).
Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій. Тернопіль: Економічна думка, 2005. 124 с.
Пономарьова Г. Ф. Система виховної роботи у вищих педагогічних навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2016. 540 с.
Роганова М. В. Теорія і практика виховання духовної культури у студентів вищих навчальних закладів засобами культурологічних дисциплін: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Луганськ, 2011. 469 с.
Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.. Київ: Абрис, 2002. VI, 742 с.
Харківська А. А. Системний підхід та інновації в сучасній педагогічній науці. Міжнародний науковий вісник: зб. наук. ст. за матеріалами ХХVІІ Міжнар. наук.- практ. конф., Ужгород, Будапешт, 26-29 листоп. 2013 р. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2014. Вип. 8 (27). С.31–35.
Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження: монографія. Харків: ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2018. 298 с.
Чмиленко Ф. О. Жук Л. П. Посібник до вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2014. 48 с. URL: http://kist.ntu.edu.ua/textPhD/mond.pdf (дата звернення : 24.10.2024).
Шапаренко Х. А. Особистісне самовдосконалення майбутніх педагогів дошкільної освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07, 011. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Київ, 2019. 516 с.