ЗАГАЛЬНОНАУКОВІ МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-245-254Ключові слова:
загальнонаукові методологічні підходи, полікультурне виховання, синергетичний підхід, акмеологічний підхід, системний підхід, майбутні бакалаври початкової освіти, заклад вищої педагогічної освітиАнотація
У науково-оглядовій статті здійснено аналіз науково-педагогічних джерел, визначено та теоретично обґрунтовано загальнонаукові методологічні підходи дослідження полікультурного виховання майбутніх бакалаврів початкової освіти. Підтвердження актуальності питання вибору загальнонаукових методологічних підходів означеного дослідження розкривається через наукову, виховну та соціальну спрямованість проблеми полікультурного виховання майбутніх фахівців. Обґрунтування загальнонаукових методологічних підходів дозволить забезпечити отримання максимально об’єктивної, точної, систематизованої інформації про об’єкт дослідження та буде сприяти науково-методологічному тлумаченню його структурних елементів і властивостей, розкриє важливі аспекти практичної організації полікультурного виховання майбутніх бакалаврів початкової освіти. На думку автора, успішність професійної підготовки майбутніх бакалаврів початкової освіти до реалізації полікультурного виховання в закладі вищої педагогічної освіти забезпечується загальнонауковими методологічними підходами, а саме: синергетичний, який буде сприяти оновленню змісту, методів і форм полікультурного виховання в освітньо-виховному середовищі закладу вищої педагогічної освіти, дасть змогу спрогнозувати розвиток особистості у професійній царині, спрямованої на духовне та моральне збагачення, через поглиблене опанування національної культури й вироблення поваги і толерантності до інших культур; акмеологічний підхід спрятиме виявленню психолого-педагогічні чинників, що впливають на процес міжкультурної взаємодії учасників освітньо-виховного процесу та буде створювати умови для досягнення ідеалу як вершини «акме» в становленні та розвитку полікультурної особистості фахівця-професіонала; системний, що вимагає розглядати процес полікультурного виховання майбутніх бакалаврів початкової освіти як єдину систему, в якій якісні характеристики всіх її компонентів інтегровані в єдине ціле, що визначає та розкриває механізми її внутрішнього і зовнішнього функціонування. Застосування цих загальнонаукових методологічних підходів дозволить забезпечити комплексну, системну, цілеспрямовану реалізацію процесу полікультурного виховання майбутніх вчителів.
Посилання
Антонова О. Є. Акмеологічний підхід до визначення сутності педагогічної обдарованості. Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. / за ред. В. О. Огнев’юка. Київ: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2011. С. 17–22.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2007. 1736 с.
Данилова Г. С. Вершини професіоналізму педагога як акмеологічний синтез тріади його компонентів. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. Рівне, 2007. С. 57–62.
Євтух М. Б, Скорик Т. В. Акмеологічний підхід до становлення професійної успішності майбутнього вчителя. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки. 2020. № 7(163). С. 8–12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720423/1/visnik_163%287%29-8-13.pdf (дата звернення : 24.10.2024).
Костікова І. І. Сучасні методологічні підходи професійної підготовки вчителя засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2008. ғ 8. С. 79–83. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-08/08kiiict.pdf (дата звернення: 24.10.2024).
Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій. Тернопіль: Економічна думка, 2005. 124 с.
Пономарьова Г. Ф. Система виховної роботи у вищих педагогічних навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2016. 540 с.
Роганова М. В. Теорія і практика виховання духовної культури у студентів вищих навчальних закладів засобами культурологічних дисциплін: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Луганськ, 2011. 469 с.
Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.. Київ: Абрис, 2002. VI, 742 с.
Харківська А. А. Системний підхід та інновації в сучасній педагогічній науці. Міжнародний науковий вісник: зб. наук. ст. за матеріалами ХХVІІ Міжнар. наук.- практ. конф., Ужгород, Будапешт, 26-29 листоп. 2013 р. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2014. Вип. 8 (27). С.31–35.
Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження: монографія. Харків: ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2018. 298 с.
Чмиленко Ф. О. Жук Л. П. Посібник до вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2014. 48 с. URL: http://kist.ntu.edu.ua/textPhD/mond.pdf (дата звернення : 24.10.2024).
Шапаренко Х. А. Особистісне самовдосконалення майбутніх педагогів дошкільної освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07, 011. Східноукр. нац. ун-т імені Володимира Даля. Київ, 2019. 516 с.