ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТА ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНОЗЕМНА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-96-107Ключові слова:
штучний інтелект, викладання іноземних мов, освітні технології, онлайн-навчання, персоналізація навчання, автоматизаціяАнотація
У статті досліджено та проаналізовано методичну літературу щодо значимості застосування засобів штучного інтелекту на заняттях з іноземної мови в немовному закладі вищої освіти, а також вплив штучного інтелекту (ШІ) на викладання іноземних мов, зокрема, англійської. Авторами проаналізовано потенціал ШІ в контексті сучасних освітніх технологій та визначено його роль у навчальному процесі. Розглянуто різноманітні інструменти ШІ, які можуть бути використані в освітньому процесі: від платформ для онлайн-навчання (Duolingo, Babbel) до інструментів для перекладу та редагування текстів (Google Translate, Grammarly). Обґрунтувано важливість застосування даних ресурсів під час навчання іноземної мови в немовному закладі освіти на прикладі дисципліни «Іноземна (англійська) мова у професійній діяльності», що викладається на першому курсі факультету ветеринарної медицини Державного біотехнологічного університету м. Харків. Авторами наголошено на тому, що ШІ може значно полегшити роботу викладачів, автоматизуючи рутинні завдання та персоналізуючи навчальний процес для кожного студента. Однак, авторами також зазначено, що ШІ не може повністю замінити викладача, оскільки саме педагог забезпечує емоційну підтримку студентів, розвиває їхні комунікативні навички та критичне мислення. ШІ розглядається як ефективний інструмент, який може доповнити традиційні методи навчання, а не замінити їх. У статті наведено приклади використання ШІ в навчальному процесі, зокрема, під час вивчення іноземної мови в немовному закладі освіти на прикладі дисципліни «Іноземна (англійська) мова у професійній діяльності», що викладається на першому курсі факультету ветеринарної медицини Державного біотехнологічного університету м. Харків. Надано, як приклад, власну розробку завдань з використанням засобів ШІ, та проаналізовано результати досліджень у цій галузі. Авторами зроблено висновок, що ШІ має великий потенціал для розвитку освіти, але його впровадження потребує зваженого підходу та врахування особливостей навчального процесу.
Посилання
Mehrotra D. D. Basics of artificial intelligence and machine learning. Notion Press. 2019. URL: https://notionpress.com/read/basics-of-artificial-intelligence-machine-learning
Ribeiro R. Artificial Intelligence in English language learning. Cambridge.Org. 2020. URL: https://www.cambridge.org/elt/blog/2020/03/09/artificial-intelligence-englishlanguage-learning/
Shin M.-H. How to use artificial intelligence in the English language learning classroom. Indian Journal of Public Health Research & Development, 2018. 9(9), 557. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2018.01058.6
Wang R. Research on Artificial Intelligence Promoting English Learning Change. Proceedings of the 3rd International Conference on Economics and Management, Education, Humanities and Social Sciences. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/334256734_Research_on_Artificial_Intelligence_Promoting_English_Learning_Change
Бігич О. М., Стрілець В. В. Можливості інформаційно-комунікаційних технологій для навчання письмового науково-технічного перекладу. Інформаційні технології та засоби навчання, 2020. 76(2). С. 86–95.
Брутман А., Наумчук Т. Штучний інтелект на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти: Сучасні дослідження з іноземної філології. 2023, № 1(23). С. 211–219.
Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В., Поліщук А. С., Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Вінниця: ТОВ «Друк плюс», 2021. Вип. 59. С. 14–22.
Гуревич Р. С. Формування освітньо-інформаційного середовища під навчання фахівців професійно-технічного училища: монографія. Вінниця: Планер, 2015. С. 243–271.
Кадемія М. Ю., Візнюк І. М., Поліщук А. С., Долинний С. С. Використання штучного інтелекту у вивченні іноземної мови здобувачами освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців:методологія, теорія, досвід, проблеми, Збірник наукових праць. 2022. Випуск 63. С. 153–163.
Мар’єнко М.Є, Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. 38(1). С. 48–53. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Осередчук О., Ніколенко Л., Долинний С., Ордатій Н., Ситник Т., СтратанАртишкова Т. Використання сучасних інформаційних технологій для проведення ефективного моніторингу якості вищої освіти. Міжнародний журнал комп’ютерної науки та безпеки мереж. 2022. Випуск 22. №1. 113–120.