ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМНО-ЦІЛІСНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МЕДИЧНОЇ ГАЛУЗІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-129-135Ключові слова:
майбутні фахівці медичної галузі, професійна діяльність, цілісність, система, системний підхід, системно-цілісний підхідАнотація
У статті розкривається проблема використання системно-цілісного підходу у вищій освіті. Окреслено важливість впровадження системно-цілісного підходу у навчальний процес підготовки майбутнього фахівця медичної галузі, оскільки він сприяє виділенню фахових компетентностей, а отже, професіоналізму всіх категорій медпрацівників. Зазначено, що саме «цілісність» є основним складником системи. Науковці розглядають її як внутрішню єдність об’єкта, який є самостійним у відношенні до соціального середовища. Проаналізовано цілісність у двох вимірах: як внутрішня сутність об’єкта та особистісні його характеристики. Аналізуються базові поняття «система», «цілісність», «системно-цілісний підхід». Акценто- вано увагу на тому, що цілісність є внутрішньою єдністю явища, що виражається в його структурності, самостійності, системності. Розглянуто трактування цілісності, як основного складника системи частини якого перебувають у тісних зв’язках між собою та утворюють цілісність її структури. Досліджено що системно-цілісний підхід дає можливість розглядати досліджувану діяльність, як динамічну систему, компоненти якої є самостійними складниками і мають своє призначення. Зазначено, що будь-який компонент може існувати в системі, якщо буде виконувати в системі доцільні для неї дії. Проаналізовано системно-цілісний підхід, який спрямований передусім на розв’язання цілісності педагогічних явищ, виявлення в них багатогранних типів зв’язків, що збудовані в єдину теоретичну картину. Системно-цілісний підхід в розвитку особистості розглядається як пріоритетний в освітній практиці високорозвинених країн. Зазначено, що системно-цілісний підхід слід розглядати як певну цілісність, яка об’єднує зміст, цілі та засоби спрямовані на ґрунтовний розвиток майбутнього фахівця медичної галузі. Доведено, що впровадження системно-цілісного підходу у вищу медичну освіту є одним з важливих концептуальних положень, що являє собою організовану сукупність форм, методів, цілей, змісту, умов, спрямованих на всебічний розвиток майбутнього медичного працівника.
Посилання
Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 12.10.2024).
Бех І. Д. Психологічний супровід особистісно зорієнтованого виховання. Початкова школа. 2004. №3.
Гетманцев О. В. Системний підхід у науці цивільного процесуального права. Науковий вісник Чернівецького університету: Правознавство. Вип. 597. 2011. С. 69–73.
Гончаренко С. Методологічні особливості наукових поглядів на педагогічний процес. Шлях освіти. 2008. № 4. С. 2–10.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 374 с.
Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; відповід. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Ковальчук В. В. Моісєєв Л. М. Основи наукових досліджень. навч. посіб. 4-те вид. Київ: ВД «Професіонал», 2007. 240 с.
Найда Р. Г. Теоретико-методологічні засади методичної підготовки майбутніх вихователів в у мовах педагогічних коледжів: монографія. Харків: «Діса плюс», 2022. 356 с.
Рогальська І. П. Системно-цілісний підхід до соціалізації особистості в дошкільному дитинстві. Наука і освіта. 2010. № 2. С. 110–114.
Словник української мови: в 11 т. / ред. колег. І.К. Білодід та ін.. Київ: Наукова думка, 1970- 1980. Т. 4: І – М. / ред. А.А. Бурячок, Г.М. Гнатюк, П.П. Доценко. Київ: Наукова думка, 1973. 840 с.
Словник-довідник з професійної педагогіки. за ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с.