ТЕХНІЧНІ ОСВІТНЬО-НАУКОВІ КЛАСТЕРИ: СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-198-210Ключові слова:
освіти, ринок праці, інновації, кластери, соціально-економічний розвитокАнотація
В соціально-економічних умовах розвитку України від університетів держава вимагає збільшення випуску фахівців за пріоритетними для економіки країни напрямками. Університети мають задіяти ефективні інструменти щодо підвищення рівня підготовки здобувачів освіти, які відповідатимуть запитам ринку праці. Модернізація освіти в такому контексті може включати впровадження нових методів викладання (онлайн-навчання, гейміфікація), використання сучасних цифрових інструментів, а також тісну співпрацю з роботодавцями в аспекті розробки нових програм практичної підготовки, запровадження дуальної освіти тощо. Такий підхід не тільки сприятиме підвищенню конкурентоспроможності випускників, але й стимулюватиме розвиток інноваційної економіки та сприятиме вирішенню гострих соціальних проблем. Стимулювання наукової роботи викладачів та студентів через залучення грантового фінансування наукових проектів, має створити сприятливі умови для досліджень, що в майбутньому може перетворити Україну на лідера в галузі наукових розробок. Це не тільки сприятиме розвитку інноваційних підприємств та створенню нових робочих місць, а й підвищить привабливість українських університетів для іноземних студентів та викладачів. Державна підтримка, що спрямована на розвиток науки, є ключовим фактором успіху в цій справі. Модернізація матеріально-технічної бази закладів освіти, включаючи оновлення лабораторного обладнання, комп'ютерних класів та бібліотек, є основою для впровадження сучасних цифрових технологій в освітній процес, де тісна співпраця з бізнесом, є вирішальним аспектом для створення необхідних соціальних-економічних умов розвитку системи освіти країни. Це дозволить задовольнити потреби здобувачів освіти у набутті компетентностей, що відповідають запитам ринку праці та підвищити якість освіти. У контексті глобалізації та цифрової трансформації, українська система освіти потребує радикальної модернізації. Створення локальних освітніх мереж, які об'єднують навчальні заклади, бізнес та громадські організації, є перспективним напрямком розвитку, де кластерний підхід сприятиме інтеграції освіти з виробництвом, яке фокусується на використанні цифрових технологій, а заклади освіти, на розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти, що дозволять їм, як майбутнім фахівцям, здійснювати інноваційний розвиток економіки. Важливим компонентом в процесі інтеграції освіти і бізнесу, це освітні програми, які забезпечують набуття студентами знань, умінь та навичок, що відповідають вимогам суспільства та ринку праці.
Посилання
Agasisti T., Bertoletti A. Higher education and economic growth: A longitudinal study of European regions 2000–2017, Socio-Economic Planning Sciences, 2022. Volume 81, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0038012119306809
Chaiya, C. (2024). Transforming Education: Comparative Analysis of Socio-Economic Policies from Malaysia to Thailand. Journal of Ecohumanism. URL: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:271982695
Choudhary S. Role of Socioeconomic Factors in Educational Disparities: A Comprehensive Analysis International Journal of Research Publication and Reviews, 2023. Vol 4, no 12, December pp. 4882–4885 URL: https://ijrpr.com/uploads/V4ISSUE12/IJRPR20796.pdf
Klemens B. Economic Development through Clusters-Understanding the Idea of Cooperation in the Opinion of Students: A Case Study. European Research Studies Journal 2020. Volume XXIII, Issue 4, pp. 558–570 URL: file:///C:/Users/%D0%9F%
D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C/Downloads/Economic%20Development%20through%20Clusters-Understanding%20the%20Idea%20of%20Cooperation%20in%20the%20Opinion%20of%20Students_%20A%20Case%20Study.pdf
Кікоть К. Демографічна криза в Україні: мільйони біженців, воєнні втрати та як покращити ситуацію 2024. URL: https://espreso.tv/poyasnuemo-demografichna-krizav-ukraini-milyoni-bizhentsiv-voenni-vtrati-ta-yak-pokrashchiti-situatsiyu (дата звернення 10.10.2024)
Лаб'як І. В Україні найвищий рівень смертності і найнижчий рівень народжуваності у світі – ЦРУ. 2024. URL: https://tsn.ua/ukrayina/v-ukrayini-nayvischiy-rivensmertnosti-i-naynizhchiy-riven-narodzhuvanosti-u-sviti-cru-2659005.html (дата звернення 10.10.2024)
Лазаренко Д., Трушкіна Н., Уткін В. Реалізація кластерної політики в рамках Стратегії просторового розвитку територій України. Управління економікою: теорія і практика. Чумаченківський літопис: збірник наукових праць / Інститут економіки промисловості НАН України. Київ, 2021. С. 86–105. DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2021.86-105