ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-255-263Ключові слова:
естетична компетентність, студенти університетів, педагогічна технологія, фахові дисципліни, освітній процесАнотація
Стаття присвячена обґрунтуванню педагогічної технології формування естетичної компетентності студентів у процесі навчання фахових дисциплін. Авторами використовувалися такі методи: спостереження, опитування, анкетування та інтерв’ювання; вивчалася сформованість естетичної компетентності студентів, здійснювався моніторинг потенціалу фахових дисциплін у формуванні естетичної компетентності студентів, чинники, що впливають на цей процес, а також причини, які становлять перешкоди естетичному розвитку особистості студентів. Автори припускають трактування «педагогічної технології» у контексті низки підходів: по-перше, наукового, за яким педагогічні технології є частиною педагогічної науки, яка охоплює вивчення, розроблення навчальної мети, змісту і методів, здійснює проєктування педагогічних процесів; по-друге, описового, що описує послідовність дій у досягненні окресленої мети із застосуванням визначених методик; по-третє, дієвого, у межах якого функціонують інструментальні та методологічні педагогічні засоби. Акцентується увага на позицію, за якою технологія навчання пояснюється цілісне явище, що містить дидактичні, психологічні, загально педагогічні процедури, які застосовуються, щоб змінити форм поведінки і діяльності вихованців. Спрямованість освітнього процесу на формування естетичної компетентності студентів досягається через застосування сучасних технологій навчання, зокрема моделювання. На думку авторів, суттєвою перевагою моделювання є можливість комплексно підходити до вивчення педагогічного об’єкту, зокрема естетичної компетентності студентів. Опора на технологічний підхід сприяє розробленню моделі формування естетичної компетентності студентів у процесі навчання фахових дисциплін. Метою запропонованої авторами педагогічної технології є сформування естетичної компетентності студентів у процесі навчання фахових дисциплін. Для реалізації технології урахувались такі принципи: гуманізації і гуманітаризації, ціннісної орієнтації, системності та комплексності, естетизації. Звертається увага на домінуючу роль мистецтва як засобу залучення особистості до духовних цінностей та на значення принципу естетизації у виокремленні естетичного потенціалу фахових дисциплін і формуванні у студентів естетичного ставлення до навчання. Виокремлено такі функції педагогічної технології формування естетичної компетентності студентів у процесі навчання фахових дисциплін: інформаційна, виховна та функція перетворення. З метою реалізації технології формування естетичної компетентності студентів у процесі навчання фахових дисциплін створено технологічну карту як опис процесу у вигляді поетапної послідовної дії (часто у графічній формі) зі вказівкою на засоби, які використовуються.
Посилання
Бабков М. І. Формування естетичної культури у студентів юридичних вищих навчальних закладів: автореф. дис….канд… пед. наук: спец. 13.00.07. Луганськ, 2010. 20 с.
Білавич Г. Художньо-естетична підготовка майбутніх учителів початкової освіти: етнопедагогічний вимір : навч.-метод. рекомендації. Івано-Франківськ, 2004. 48 с.
Джигун Л. М. Естетичне виховання курсантів Національної академії Прикордонних військ України засобами зарубіжної літератури: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 20.02.02. Хмельницький, 2001. 21 с.
Калашник Н. Г. Густосологія. Теорія і практика формування естетичних смаків: навч. посіб. Запоріжжя: Поліграф, 2004. 268 с.
Карташова Ж. Ю. Формування музичного смаку майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі інструментально-виконавської підготовки. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський, 2018. Вип. 24 (1). 2018. Ч.2. С. 69–75.
Кондрашова Л. В. Технологія і методика особистісно-орієнтованого навчання: метод. посібник. Кривий Ріг : КДПУ, 2006. 352 с.
Косінова О. Педагогічна технологія формування естетичної складової професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників. дис. канд. пед. наук. Хмельницький, 2012. 221 с.
Огляд інтерактивних методів. URL: http://multycourse.com.ua/ua/page/19/69.
Орлов В. Д. Мистецтво і педагогічні технології. Мистецтво та освіта. 2001. № 1. С. 8–12.
Орел-Хайлік Ю. Формування естетичного мислення майбутніх лікарів. Інноваційна педагогіка. Вип. 59. 2023. С. 163–167.
Пєхота О. М. , Кітенко А. З. , Любарська О. М. Освітні технології :навч.-метод. посіб. Київ : А.С.К., 2001. 256 с.
Потапчук Т., Клепар М., Мірошніченко В. Наукові погляди на формування естетичного смаку майбутніх педагогів. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Хмельницький, 2022. № 3. С. 429–441.
Стрілько В. В. Формування естетичних смаків старшокласників у роботі загальноосвітньої школи. Харків: Колегіум, 2011. С. 69–70.